Kansainvälisen tuomioistuimen neuvoa-antava lausunto Israelin miehityksestä

Kansainvälinen tuomioistuin antoi 19.7.2024 YK:n yleiskokouksen pyynnöstä neuvoa-antavan lausunnon Israelin miehityksestä, jossa tuomioistuin totesi Israelin pitkittyneen läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla lainvastaiseksi. Arabikansojen ystävyysseura on tehnyt lausunnosta suomenkielisen yhteenvedon, jonka voi lukea tässä.

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen noudatettava kansainvälistä oikeutta Lähi-idässä

Arabikansojen ystävyysseura on 19.6.2024 lähettänyt Tasavallan presidentin kansliaan ja ulkoministeriöön kirjeen, jossa vaaditaan Suomea noudattamaan kansainvälisen oikeuden mukaisia velvoitteita Israel/Palestiinan konfliktissa

——————————————-

Tasavallan presidentti Alexander Stubb, ulkoministeri Elina Valtonen


Suomen julkilausuttu asemoituminen Israel/Palestiina-kysymyksessä ja Palestiinan valtion tunnustamisessa on, että Suomi “jossain vaiheessa” tulee tunnustamaan palestiinalaisvaltion. Viimeksi Suomen kanta tuli ilmaistuksi Tasavallan presidentin Kultaranta-keskusteluissa esittämässä lausumassa, jonka mukaan “Suomi ei ole pro-Israel tai pro-Palestiina, vaan pro rauha”.

Suomen linja ja aikomukset olisivat mielestämme selkeämmin perusteltavissa ja ymmärrettävissä, jos abstraktin ja monitulkintaisen sanan “rauha” tilalla tai rinnalla käytettäisiin sanaa “kansainvälinen oikeus”, joka lehtitietojen mukaan onkin uuden presidentin ulkopolitiikan yksi peruspilareista. Epämääräisten viittausten sijasta Suomen tulisi Lähi-idän-politiikassaan nojata johdonmukaisemmin kansainväliseen oikeuteen, joka vajavaisuuksistaan huolimatta tarjoaa konkreettisemman ohjenuoran valtioiden ulkopolitiikalle, myös ja erityisesti pyrkimyksissä Israel/Palestiinan konfliktin ratkaisemiseen.

Kuten YK:n ihmisoikeuneuvoston puolueettoman kansainvälisen tutkimuskomission uusimmassa raportissa todetaan, “[7.10.2023 …] on vedenjakaja, joka voi muuttaa tämän konfliktin suunnan; on olemassa todellinen vaara miehityksen lujittumisesta ja laajenemisesta. […] Ainoa tapa lopettaa toistuvat väkivallan kierteet, mukaan lukien hyökkäykset ja rangaistukset kummankin puolen taholta, on varmistaa tiukka kiinni pitäminen kansainvälisestä oikeudesta. Tähän kuuluvat Israelin laittoman miehityksen, syrjinnän, sorron ja Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden kieltämisen lopettaminen sekä rauhan ja turvallisuuden takaaminen sekä juutalaisille että palestiinalaisille”.1

Rauha kulkee käsi kädessä kansainvälinen oikeuden kanssa, joka muun muassa säätää kansojen oikeuden itsemääräämiseen2 ja kieltää alueiden haltuun ottamisen väkivaltaa käyttämällä3. Kansainvälinen oikeus myös asettaa kolmansille maille velvoitteita sen kieltämien rikosten ja niiden tukemisen estämiseksi.

Israel/Palestiina-konfliktin kohdalla ajankohtaisin velvoite on 1948 kansainvälisen sopimuksen kansanmurhien estämisestä ja rankaisemisesta4 puitteissa varmistaa, että Suomi tai suomalaiset yritykset ja henkilöt eivät diplomaattisin, poliittisin, taloudellisin tai sotilaallisin keinoin millään tavoin suoraan tai epäsuorasti tue sopimuksen piiriin kuuluvia palestiinalaisten oikeuksia loukkaavia toimia, jollaisista Kansainvälinen tuomioistuin määräsi Israelin pidättäytymään helmikuisessa Gazaa koskevassa väliaikaisessa päätöksessään.5 Kolmansien valtioiden ehdoton velvollisuus on kaikin kohtuullisesti käytettävissä olevin keinoin ehkäistä ja lopettaa uhkaavan kansanmurhan toteutuminen missään muodossa sekä olla avustamatta ja tukematta sitä. Tähän kuuluvat asekauppakielto sisältäen aseiden viennin ja tuonnin, kansanmurhaan kytkeytyviin valtion laitoksiin, viranomaisiin, yrityksiin ja instituutioihin kohdistetut sanktiot kansanmurhaan kiihottamiseen käytetyt media-alustat mukaan lukien sekä yritysten tukeminen tunnistamaan ja estämään riskit mahdollisesta sekaantumisesta kansanmurhaan.6

Kansainvälinen oikeus velvoittaa Suomea myös olemaan millään tavalla tukematta tai avustamatta muita Israelin miehittämällä alueilla tapahtuvia kansainvälisen humanitaarisen oikeuden vastaisia toimia.

Kaupankäyntiä laittomien siirtokuntien kanssa ja niihin sijoittamista ei ole vieläkään estetty huolimatta sen kiistattomasta ristiriidasta kansainvälisen oikeuden kanssa ja vaikka siirtokunnat on jo kauan sitten todettu rauhan keskeiseksi esteeksi. Kaupan kieltäminen EU:n puitteissa ei edes vaatisi jäsenvaltioiden yksimielisyyttä, ja Suomi voisi halutessan tehdä sen myös kansallisella päätöksellä.

Suomen tulisi Espanjan ja Irlannin tavoin vaatia EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen keskeyttämistä, koska Israel rikkoo räikeästi sen demokratia- ja ihmisoikeuspykäliä.7

Asekauppa on suorinta sotarikosten tukemista. Aseiden ostaminen kasvattaa armeijaa sen laittomissa operaatioissa varustavien yritysten taloudellista kapasiteettia ja kannustimia. Israelin on jo kauan todettu käyttävän Länsirantaa ja Gazaa aseiden ja valvontateknologioiden “testaamiseen tosioloissa” ja niiden myyntivalttina. Nykyinen Gazan sota ylittää tuhoisuudessaan ja epäinhimillisyydessään kaiken edeltävän. YK:n ihmisoikeusneuvostossa Suomi puolsi asekaupan keskeyttämistä vaativaa päätöslauselmaa. Suomen tulisi tukea myös Belgian aloitetta aseviennin kieltämisestä Israeliin ja pidättäytyä itse asekaupasta Israelin kanssa.

Suomen tulisi avoimesti tuomita Gazassa tapahtuvien hirmutekojen lisäksi kaikki Israelin palestiinalaisiin kohdistamat laittomuudet, kuten palestiinalaisten omaisuuden ja infrastruktuurin tuhoaminen, heidän karkotuksensa, siirtokuntalaisten hyökkäykset ja terrorisointi sekä palestiinalaisilta kerättyjen verojen pidättäminen.

Israelin miehityksen on todettu olevan itsessään kansainvälisen oikeuden vastainen.8 Israelin miehitetyillä alueilla toimeenpanemat kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkaukset ovat Gazan sotaakin huomioon ottamatta vain kiihtyneet. Ilman kansainvälisen yhteisön voimakkaampia toimia rauhan ja palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteutuminen ei ole mahdollista. Kansainvälistä painostusta Israelin hallitusta kohtaan on voimistettava, kuten muun muassa Belgian kehitysministeri vaatii.9 Mielestämme Suomi ei käytä vaikutusvaltaansa kansainvälisen oikeuden edellyttämässä määrin, mikä ilmenee edellä mainittujen laiminlyöntien lisäksi muun muassa Palestiinan valtion tunnustamisen siirtämisellä epämääräiseen tulevaisuuteen. Liittymällä Espanjan, Irlannin ja Slovenian joukkoon ja tunnustamalla Palestiinan valtio Suomi antaisi selvän signaalin tahdostaan konfliktin oikeudenmukaiseksi ratkaisuksi.


Kunnioittaen,
Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

1 UN Human Rights Council: Report of the Independent International Commission of Inquiry on the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem, and Israel, 27 May 2024, A/HRC/56/26, Advance unedited version

2 International Court of Justice: Legal Consequences of the Construction of the Wall in the Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion of 9 July 2004, para. 88 (https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/131/131-20040709-ADV-01-00-EN.pdf)

3 Mt., para. 87
UN Security Council resolution 242 (1967) (https://peacemaker.un.org/sites/peacemaker.un.org/files/SCRes242(1967).pdf)
UN General Assembly resolution 71/23 (https://undocs.org/Home/Mobile?FinalSymbol=A%2FRES%2F71%2F23&Language=E&DeviceType=Desktop&LangRequested=False)

4 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.1_Convention%20on%20the%20Prevention%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Genocide.pdf)

5 International Court of Justice: Application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide in the Gaza Strip (https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/192/192-20240328-ord-01-00-en.pdf)

6 Dr Irene Pietropaoli: Obligations of Third States and Corporations to Prevent and Punish Genocide in Gaza, 5 June 2024 (https://www.somo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Obligations-of-Third-States-and-Corporations-to-Prevent-and-Punish-Genocide-in-Gaza-3.pdf)

7 50. The Commission documented several explicit public statements by Israeli officials indicating, in addition to motives of retribution, an intention to instrumentalize and weaponize the provision of necessities, to hold the population of the Gaza Strip hostage to achieve political and military objectives, including the forced displacement of civilians from northern Gaza Strip and the release of Israeli hostages. The Commission notes that these measures amount to the collective punishment of the entire population for the actions of a few, a clear violation of IHL. … the Commission found that Israeli authorities and members of the ISF committed war crimes, crimes against humanity, and violations of IHL and IHRL.

81. The Commission found that the war crimes of starvation as a method of warfare; murder or wilful killing; intentionally directing attacks against civilians and civilian objects; forcible transfer; sexual violence; outrages upon personal dignity; and SGBV amounting to torture or inhuman and cruel treatment were committed.
82. The Commission found that through several actions including siege, Israel inflicted collective punishment on the Palestinian population in Gaza, in direct violation of IHL.
83. The Commission found it foreseeable that civilians would be present in the areas targeted by the ISF; nonetheless, the ISF intentionally proceeded to direct its attacks against the civilian population and civilian objects, including places of worship, with such knowledge, in direct violation of the IHL principles of adequate precautions, distinction, proportionality, and special protections for children and women.
84. The Commission found that the chapeau elements of crimes against humanity have been fulfilled, namely a widespread or systematic attack directed against the civilian population in Gaza. The Commission found that the crimes against humanity of extermination; murder; gender persecution targeting Palestinian men and boys; forcible transfer; and torture and inhuman and cruel treatment were committed.
85. The Commission found that the siege and forcible transfer, compounded with widespread destruction caused by attacks and military operations, resulted in the IHRL violations of the rights to family life, adequate food, housing, education, health, social security, and water and sanitation, particularly impacting children and persons in vulnerable situations. The age and gender specific harms resulted in violations of the CRC and rights to non-discrimination in the CEDAW.
(UN Human Rights Council: Report of the Independent International Commission of Inquiry on the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem, and Israel, 27 May 2024, A/HRC/56/26, Advance unedited version)

8 Esim. United Nation General Assembly, Report of the Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967, 23 October 2017, A/72/556 (https://www.ohchr.org/en/documents/country-reports/a72556-report-special-rapporteur-situation-human-rights-palestinian)

9 https://x.com/carogennez/status/1798612431213871483

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen ratkaisusta YK:n Palestiina-äänestyksessä

AKYS on lähettänyt 13.5.2024 alla olevan kirjeen Tasavallan presidentille ja ulko- ja turvallisuuspoliittiselle ministerivaliokunnalle.

Tasavallan presidentti, ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta

Suomi oli niiden harvojen maiden joukossa, jotka jättivät äänestämättä YK:n yleiskokouksessa Palestiinan valtion täysjäsenyyden edistämistä koskevassa äänestyksessä. Enemmistö EU-maista ja Pohjoismaista tuki päätöslauselmaa. Tukijoihin kuuluivat myös esimerkiksi Viro ja Puola. Suomi ja Ruotsi puuttuivat kuitenkin luonnollisen viiteryhmänsä joukosta.

Tasavallan presidentin ilmoituksen mukaan ratkaisu perustui TP-UTVA:n linjaukseen. Presidentti Stubbin mukaan Suomi pyrkii kaikin tavoin edistämään kahden valtion ratkaisua ja itsenäisen Palestiinan valtion syntyä, mutta Palestiinan YK-jäsenyyden on oltava osa yhdessä sovittua suunnitelmaa, eikä tässä tilanteessa vielä olla.

Jos Israel/Palestiinan täysin kestämätöntä ja näköalatonta tilannetta ei saada muutettua, Gazan sodan kaltaiset katastrofit tulevat jatkumaan hamaan tulevaisuuteen ja voivat eskaloitua laajemmiksi sodiksi. Selitykset, että tässä tilanteessa on kiireellisempiä asioita, kuten tulitauko Gazaan, ja että äänestys oli pitkälle symbolinen, ontuvat. Nimenomaan kärjistyneen kriisin oloissa kansainvälisen yhteisön palestiinalaisten itsemääräämisoikeutta ja todellisen rauhan edellytyksiä koskevan mielipiteen esittäminen on entistä pakottavampaa sekä nykyisen konfliktin päättämisen että vastaavien tulevien konfliktien ehkäisemisen kannalta.

Suomen linja, jonka mukaan palestiinalaisvaltio voi syntyä vain osapuolten välisten neuvottelujen tuloksena, on kestämätön. Osapuolten välinen voimaepätasapaino on niin suuri, että vain kansainvälisen yhteisön voimakas painostus voi saada aikaan tilanteen, jossa ylipäätään on jotakin neuvoteltavaa. Pelkällä odottelulla ja retoriikalla tällaista tilannetta ei synny koskaan. Israelin asenne palestiinalaisia kohtaan on jo ennen 7.10. hyökkäystäkin vain koventunut ja maan anastaminen kiihtynyt, ja palestiinalaisvaltion edellytykset ovat karanneet yhä kauemmaksi. Israelin strategia ei ole “two-state solution” eikä “one-state solution”, vaan “no-state solution”, jossa palestiinalaisten oikeuksien epääminen ja maiden anastaminen viedään loppuun saakka.

EU-parlamentti totesi viime kesäisissä suosituksissaan EU:n ja palestiinalaishallinnon suhteista, että mielekkäät neuvottelut ovat mahdollisia vain, kun molemmat osapuolet ovat yhdenvertaisessa asemassa. Parlamentin mukaan poliittisen tahdon ja kansanvälisen tunnustamisen puuttuminen yhdistettynä Palestiinan vuosikymmeniä kestäneeseen miehitykseen ovat asianmukaisten neuvottelujen esteenä. Suomella olisi ollut tilaisuus antaa osaltaan panoksensa tilanteen parantamiseen, mutta maamme jätti sen käyttämättä.

Kuten YK:n pääsihteeri totesi, 7.10. hyökkäyskään ei tapahtunut tyhjiössä. Jos Lähi-idän kriisi ratkaisun puuttuessa jatkaa kärjistymistään, nekin maat, jotka eivät tee osaansa tilanteen korjaamiseksi, tulevat olemaan historian edessä vastuussa. Edmund Burken toteamus “Kaikki, mitä tarvitaan pahuuden lisääntymiseen, on se, että hyvät ihmiset eivät tee mitään” pätee myös kansainväliseen politiikkaan.

Jo presidentti Ahtisaari totesi Lähi-idän kriisin olevan maailman huolestuttavin konflikti, jossa tarvitaan rauhaan pakottamista. Suomen on uskallettava olla todellinen rauhanrakentaja. Suomen on terästettävä linjaansa ja liityttävä niiden Euroopan maiden joukkoon, jotka aikovat tunnustaa Palestiinan valtion.

Kunnioittaen,

Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen noudatettava miehitettyjen palestiinalaisalueiden erityisraportoijan suosituksia

Arabikansojen ystävyysseura on 3.4.2024 lähettänyt ulkoministeriöön seuraavan kirjeen

Ulkoministeri Elina Valtonen

Juuri tapahtunut seitsemän ulkomaalaisten avustustyöntekijän kuolema Gazassa on voimistanut vastalauseita Israelin sodankäyntitapaa vastaan, jossa ei vältetä siviilien surmaamista joukoittain.
Yhtä voimakkaita vastalauseita ei tosin ole herättänyt se, että tähän mennessä Gazassa on saanut surmansa jo yli 200 avustustyöntekijää, suurin osa heistä UNRWA:n henkilökuntaa.

Avustustyöntekijöiden kuolemat ovat väistämätön seuraus Israelin hyökkäysstrategiasta, jota YK:n miehitettyjen palestiinalaisalueiden erityisraportoija on analysoinut uudessa raportissaan: ”Analysoimalla Israelin Gazan hyökkäyksessa harjoittamaa väkivaltaa ja linjauksia tämä raportti päätyy johtopäätökseen, jonka mukaan voidaan perustellusti uskoa, että kynnys Israelin suorittaman kansanmurhan todentamiseksi on ylittynyt. Yksi peruslöydöksistä on se, että Israelin hallitus, sotilasjohto ja sotilaat ovat tarkoituksellisesti vääristelleet sodan lakien periaatteita ja kumoamalla niiden suojelevat tarkoitukset pyrkineet laillistamaan kansanmurhaan pyrkivän väkivallan Palestiinan kansaa kohtaan.”1)

Erityisraportoijan mukaan on olemassa varteenotettavat perusteet uskoa seuraavien kansanmurhatoimien suorittamisen ehtojen tulleen täytetyiksi Gazassa: ryhmän jäsenten surmaaminen; vakavan ruumiillisen tai henkisen vahingon aiheuttaminen ryhmän jäsenille; tahallinen vaikuttaminen ryhmän elinoloihin ryhmän tai sen osan fyysiseksi tuhoamiseksi. Kansanmurhatoimet on hyväksytty ja pantu täytäntöön korkea-arvoisten sotilas- ja hallitusviranhaltijoiden antamien kansanmurhaan pyrkivien lausuntojen mukaisesti.

Nyt viimeistään on käynyt selväksi, että pelkän arvostelun voimasta Israel ei luovu tuhoisasta ja inhimillisesti sietämättömästä hyökkäysstrategiastaan eikä nykyisen eskalaation takana olevasta siirtokuntakolonialistisesta laajentumishankkeestaan, jotka yhä peruuttamattomammin tuhoavat rauhan ja vakauden edellytyksiä alueella.

Suomi ei voi katsoa sivusta jatkuvaa kansainvälisen oikeuden vakavaa loukkaamista, tuhoa ja teurastusta. Suomen on osaltaan EU:ssa ja YK:ssa, erityisesti koska Israel ei ole noudattanut YK;n kansainvälisen tuomioistuimen sitovaa määräystä kansanmurhatoimien estämisestä, edistettävä erityisraportoijan suositusten mukaisia toimia, joihin kuuluvat muun muassa:

  • asekauppakielto,
  • tuki Etelä-Afrikalle turvautumisessa YK:n turvallisuusneuvostoon YK:n peruskirjan artiklan 94(2) mukaisesti Israelin laiminlyöntien johdosta,
  • perinpohjaisen, riippumattoman ja läpinäkyvän tutkimuksen tekeminen kaikista tehdyistä kansainvälisen oikeuden loukkauksista,
  • Palestiinan tilanteen esille ottaminen kansainvälisessä rikostuomioistuimessa,
  • suunnitelman laatiminen YK:n yleiskokouksessa nykyisen laittoman ja kestämättömän tilanteen lopettamiseksi Israel/Palestiinan alueella,
  • kansainvälisten turvajoukkojen sijoittaminen alueelle palestiinalaisiin rutiininomaisesti kohdistuvan väkivallan estämiseksi,
  • UNRWA:n riittävän rahoituksen turvaaminen.

Euroopan unionissa Suomen tulee näiden lisäksi edistää siirtokuntakaupan kieltämistä, jonka jäsenmaat, Suomi mukaan lukien, voivat säätää myös kansallisella tasolla, ja EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä Espanjan ja Irlannin esimerkin mukaisesti, kunnes Israel osoittaa kunnioittavansa sopimuksen demokratia- ja ihmisoikeusehtoja.

Kunnioittaen,

Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

1) https://www.ohchr.org/en/documents/country-reports/ahrc5573-report-special-rapporteur-situation-human-rights-palestinian,
suomenkielinen lyhennelmä https://akys.kapsi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2024/04/Kansanmurhan-anatomia.pdf

Facebooktwitterpinterestmail

Kansanmurhan anatomia

Miehitettyjen palestiinalaisalueiden erityisraportoijan raportti Gazasta.

”Analysoimalla Israelin Gazan hyökkäyksessa harjoittamaa väkivaltaa ja linjauksia tämä raportti päätyy johtopäätökseen, jonka mukaan voidaan perustellusti uskoa, että kynnys Israelin suorittaman kansanmurhan todentamiseksi on ylittynyt. Yksi peruslöydöksistä on se, että Israelin hallitus, sotilasjohto ja sotilaat ovat tarkoituksellisesti vääristelleet sodan lakien periaatteita ja kumoamalla niiden suojelevat tarkoitukset pyrkineet laillistamaan kansanmurhaan pyrkivän väkivallan Palestiinan kansaa kohtaan.”

”On olemassa varteenotettavat perusteet uskoa seuraavien kansanmurhatoimien suorittamisen ehtojen tulleen täytetyiksi Gazassa: ryhmän jäsenten surmaaminen; vakavan ruumiillisen tai henkisen vahingon aiheuttaminen ryhmän jäsenille; tahallinen vaikuttaminen ryhmän elinoloihin ryhmän tai sen osan fyysiseksi tuhoamiseksi. Kansanmurhatoimet on hyväksytty ja pantu täytäntöön korkea-arvoisten sotilas- ja hallitusviranhaltijoiden antamien kansanmurhaan pyrkivien lausuntojen mukaisesti.”

Lue suomenkielinen lyhennelmä.

Alkuperäinen raportti: https://www.ohchr.org/en/documents/country-reports/ahrc5573-report-special-rapporteur-situation-human-rights-palestinian

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen tuettava EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen keskeyttämistä

Arabikansojen ystävyysseura on lähettänyt 18.3.2023 ulkoministeriöön kirjeen, jossa vaaditaan, että Suomi tukisi EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen keskeyttämistä.

Ulkoministeri Elina Valtonen

Espanja ja Irlanti ovat pyytäneet EU-komissiota selvittämään, onko Israel rikkonut EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen 2. pykälää, jossa sopimuksen ehdoksi asetetaan, että osapuolet kunnioittavat demokratian periaatteita ja ihmisoikeuksia.

EU:n pysyvien edustajien komiteassa (Coreper) vuonna 2009 hyväksyttyjen sopimuslausekkeiden käyttöä koskevien yhteisten menettelytapojen mukaan ihmisoikeuslausekkeiden vakava loukkaaminen voi aiheuttaa sopimuksen tai sen osien keskeyttämisen, kauppasopimus mukaan lukien.

Länsirannan kiihtyneet väkivaltaisuudet ja varsinkin siviilien joukkomittainen pommittaminen ja näännyttäminen estämällä humanitaarisen avun perillemeno Gazassa loukkaavat selvästi kaikkia kansainvälisen humanitaarisen oikeuden normeja. YK:n kansainvälinen oikeusistuin on väliaikaisessa päätöksessään jopa todennut kansanmurhaan rinnastettavien toimien olevan todennäköisiä Gazassa. Tämä antaa aiheen panna täytäntöön assosiaatiosopimuksen ehdot ja jäädyttää se, kunnes Israel osoittaa kunnioittavansa ihmisoikeuksia.

Erityisesti siirtokuntien kanssa käytävä kaupan voidaan jo sinänsä ilman ihmisoikeusselvityksiäkin todeta olevan kansainvälisen oikeuden vastaista. Kolmansien maiden velvollisuus on olla tukematta laittomia siirtokuntia sallimalla kaupankäynti, mutta EU eivätkä sen jäsenmaat ole toteuttaneet tätäkään velvoitetta. Norjan hallitus on äsken kehottanut yrityksiä pidättäytymään kaikista liikeyhteyksistä Israelin siirtokuntien kanssa.

Ainoa keino saada Israel luopumaan ekspansionistisesta siirtokuntapolitiikastaan ja palestiinalaisten alistamisesta, jonka seurausta tämänkertainen Gazan sotakin on, on asettaa se asemaan, jossa se joutuu punnitsemaan, onko kannattavampaa jatkaa toimintaa vai alkaa vastata neuvottelukutsuihin, joissa aletaan käytännössä toteuttaa kahden kansan rinnakkain elämisen mahdollistavaa ratkaisua YK:n päätösten ja kansainvälisen oikeuden vaatimusten mukaisesti.

Assosiaatiosopimuksen ehtojen realisoiminen on tässä voimakas väline. Koko sopimuksen jäädyttäminen vaatiii jäsenmaiden yksimielisyyttä, mutta sen kauppaa koskevan osan osalta riittää määräenemmistö.

Vetoamme Suomen ulkopoliittiseen johtoon, että se EU:n neuvostossa lähipäivinä käytävissä assosiaatiosopimusta koskevissa keskusteluissa ja päätöksenteossa tukisi Espanjan ja Irlannin pyyntöä sekä pyrkisi vaikuttamaan EU:n sisällä sopimuksen ihmisoikeuspykälien toteuttamiseksi.

Välitämme tiedoksenne myös 159 kansalaisjärjestön allekirjoittaman vetoomuksen Euroopan päättäjille kansanmurha estämiseksi Gazassa.

Kunnioittaen,

Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen palautettava UNRWA:n rahoitus

Arabikansojen ystävyysseura on lähettänyt 9.3.2023 ulkoministerille ja Valtioneuvostolle kirjeen, jossa vaaditaan Suomea palauttamaan YK:n avustusjärjestön UNRWA:n rahoitus


Ulkoministeri Elina Valtonen, Valtioneuvosto

YK:n avustusjärjestö UNRWA on keskeinen ja korvaamaton humanitaarisen avun toimittaja Gazaan ja muille palestiinalaisalueille. Järjestö on hiljattain ilmoittanut sen toimintakyvyn olevan “katkeamispisteessä” useiden maiden, mukaan lukien Suomi, keskeytettyä sen rahoittamisen. Keskeyttämispäätöksen jälkeen tilanne Gazassa on kärjistynyt edelleen äärimmilleen niin, että ihmiset alkavat kuolla nälkään. Suunniteltu meriteitse tuotava apukaan ei löydä tietään tarvitsijoille ilman paikan päällä toimivaa logistista järjestelmää.

Kyse ei ole vain akuutin kriisin torjumisesta. Mitä kauemmin ravinnon, hoidon ja turvan puute jatkuu, sitä tuhoisammat vaikutukset sillä on Gazan hengissä säilyvien ihmisten, varsinkin lasten ja nuorten, koko loppuelämään.

Viime kuussa UNRWA-rahoituksensa jäihin panneista maista Ruotsi, samoin kuin Kanada ovat päättäneet aloittaa maksatuksensa uudelleen. Myös Australia on ilmaissut halunsa jatkaa rahoitusta. Euroopan komissio on jatkanut tukeaan koko ajan ja myöntänyt UWRA:lle 50 miljoonan euron lisärahoituksen.

UNRWA:n rahoituksesta vastaava ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Tavio on ilmoittanut, että Suomen keskeytyspäätös pysyy voimassa Ruotsin ratkaisusta huolimatta.

Ottaen huomioon humanitaarisen tilanteen on käsittämätöntä ja inhimillisesti tuomittaavaa, että Suomi edelleen pidättelee tukiaan. Israelin syytöksiä koskevat selvitykset ovat aivan hyvin tehtävissä ilman, että Gazan siviiliväestön annetaan tuhoutua.

Vaadimme Suomen astuvan takaisin sivistysmaiden joukkoon ja jatkavan tukeaan UNRWA:lle välittömästi. Suomen tulee myös toimia EU:ssa ja YK:ssa Israelin painostamiseksi kaikin diplomaattisin ja taloudellisin keinoin päästämään humanitaariset kuljetukset alueelle.

Kunnioittaen,

Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

Facebooktwitterpinterestmail

UNRWA:n toiminnan jatkuvuus turvattava

Akys on lähettänyt 27.2.2024 Suomen ulkopoliittiselle johdolle vetoomuksen UNRWA:n toiminnan turvaamiseksi

Ulkoministeri Elina Valtonen, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio

Israelin hallituksen Gazan tulevaisuutta koskeviin suunnitelmiin kuuluu YK:n avustusjärjestön UNRWA:n lakkauttaminen.1)

UNRWA ei toimi ainoastaan Gazassa, vaan kaikkiaan 58 pakolaisleirillä Israelin miehittämillä alueilla ja sen naapurimaissa. Asiantuntijoiden mukaan UNRWA:n työtä etenkään Gazassa ei ole mahdollista korvata muilla YK-järjestöillä, koska millään muulla toimijalla ei ole yhtä laajaa operatiivista läsnäoloa, henkilöstökapasiteettia ja infrastruktuuria. UNRWA:n korvaaminen uudella kansainvälisellä järjestöllä Israelin suunnitelman mukaisesti olisi paitsi inhimillisesti, myös organisatorisesti ja taloudellisesti kestämätöntä, kun toimivien rakenteiden tilalle pitäisi yrittää rakentaa uusia. Gazan inhimillisten ja aineellisten tuhojen korjaaminen tulee muutenkin olemaan nykyisille resursseille ylivoimaista. Yhtenä osoituksena tilanteen hallitsemattomuudesta on World Food Programmen viimeisin päätös keskeyttää avun toimittaminen Pohjois-Gazaan.2)

UNRWA:n toiminnan haittaaminen ja estäminen eskaloi kansainvälisen tuomioistuimen väliaikaisessa päätöksessään tunnistamaa kansanmurhaan viittaavaa toimintaa Gazassa. UNRWA:n halvaannuttaminen kärjistäisi ja vakiinnuttaisi humanitaarista katastrofia entisestään, mikä takaisi väkivallan jatkumisen ja Suomenkin tukeman kahden valtion ratkaisun karkaamista entistä kauemmaksi.

Euroopan unionin korkea edustaja Josep Borrell on todennut UNRWA:n olevan korvaamaton ja sen rahoituksen epäämisen olevan kohtuutonta ja vaarallista pahentamalla vallitsevaa humanitaarista ja sosio-ekonomista kriisiä sekä lisäämällä alueellista epävakautta.3) UNRWA:n toiminnan lopettaminen olisi myös suoraan vastoin Euroopan parlamentin viime vuonna hyväksymiä suosituksia. Niissä parlamentti toteaa UNRWA:n olevan miljoonien palestiinalaispakolaisten kriittinen elämänlanka ja suosittelee toimia UNWRA:n taloudellisen tuen jatkuvuuden ja lisäämisen varmistamiseksi sekä vetoamista kansainväliseen yhteisöön kestävän rahoitusmallin luomiseksi.4)

Espanja ja Irlanti ovat nähneet UNRWA:n korvaamattomuuden sekä kansainvälisen oikeuden ja kansainvälisen tuomioistuimen asettamien velvoitteiden mukaisesti tehneet sille 3,8 ja 20 miljoonan euron ylimääräiset lahjoitukset.5)

Israelin suunnitelman taustat ovat ennen muuta poliittiset. UNRWA:n lakkauttaminen on ollut Israelin vaatimuksena jo pitkään. Israel näkee UNRWA:n pitkittävän keinotekoisesti pakolaisongelmaa sen sijaan, että Israelin suorittaman etnisen puhdistuksen aikaansaama pakolaisväestö saataisiin siivotuksi pois. Se tapahtuisi Israelin näkemyksen mukaan siirtämällä pakolaiset muihin maihin. Tällaisen salliminen olisi kuolinisku YK:n päätösten ja kansainvälisen oikeuden merkitykselle. Tällä hetkellä Geneven pakolaissopimuksen mukainen turvapaikkaoikeus ei koske UNRWA:n suojeluksessa olevia palestiinalaispakolaisia.6) UNRWA:n lakkauttaminen antaisi mahdollisuuden pakolaisten uudelleenasuttamiseen, mikä epäilemättä onkin Israelin pyrkimyksenä. Tämä taas voisi vaikuttaa muun muassa Eurooppaan suuntautuviin pakolaisvirtoihin.

UNRWA:n toiminnan purkamisen asemesta Israel pitäisi saada itse kustantamaan palestiinalaisten tarpeet sen sijaan, että ne jätetään kansainvälisten lahjoittajien vastuulle, kuten EU-parlamentti suosituksissaan esittää.

Vetoamme Suomen ulkopoliittiseen johtoon, että se tuomitsisi selväsanaisesti Israelin kaavailut UNRWA:n lakkauttamiseksi ja toimisi EU:ssa ja YK:ssa niiden torjumiseksi. Suomen on kaikin keinoin turvattava UNRWA:n riittävä toimintakyky, jolle Gazan väestön ja infrastruktuurin kärsimien tuhojen korjaaminen tulee asettamaan entistä suurempia vaatimuksia. Osana tätä Suomen on myös mitä pikimmin palautettava UNRWA:lta nyt pidätetty rahoitus.

Kunniottaen,

Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

1) https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010248083.html

2) https://www.wfp.org/news/un-food-agency-pauses-deliveries-north-gaza

3) https://www.eeas.europa.eu/eeas/defunding-unrwa-would-be-both-disproportionate-and-dangerous_en

4) https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0283_EN.pdf

5) https://www.reuters.com/world/spain-give-unrwa-extra-38-mln-after-key-donors-suspend-aid-2024-02-05/

https://www.gov.ie/en/press-release/978dc-tanaiste-announces-20-million-in-support-for-the-un-relief-and-works-agency-unrwa/

6) https://www.msn.com/de-de/nachrichten/other/v%C3%B6lkerrechtler-zitiert-klausel-sch%C3%BCtzt-das-unrwa-europa-vor-gaza-fl%C3%BCchtlingen/ar-BB1hTr1L

Facebooktwitterpinterestmail

Auta paikallista terveysjärjestöä toimimaan Gazassa

Hätäapukeräys Gazaan
Palestiina-tukitili FI95 8000 1300 9905 05, viite 3007
Keräyslupa RA/2020/1032

Palestiinalaiset lääkärit perustivat 1979 Palestinian Medical Relief Societyn (PMRS). Järjestöllä on klinikoita ja ensiaputyötä hätätilanteissa. Työ jatkuu nytkin Gazassa. AKYS lähettää avustukset täysimääräisinä. Puheenjohtaja on ollut yhteydessä PMRS-järjestöön ja saanut varmistuksen avustuksen perillemenosta. Paikallisena toimijana PSMR löytää tehokkaimmat tavat auttaa haavoittuneita ihmisiä.  Kiitos lahjoituksesta.

Facebooktwitterpinterestmail

Suomen jatkettava UNRWA:n rahoitusta

Arabikansojen ystävyysseura on lähettänyt 30.1.2023 kirjeen Valtioneuvostolle ja Ulkoministeriölle

Valtioneuvosto, Ulkoministeriö

YK:n avustusjärjestö UNRWA on sodan tuhojen keskellä olevien Gazan asukkaiden oljenkorsi. Sen rahoituksen keskeyttämisellä, mistä Suomikin on päättänyt, on katastrofaalisia seurauksia Gazan sodan uhreille.

Muun muassa Norja on päättänyt jatkaa tukea. Norjan hallitus pyytää tiedonannossaan muita tukijoita ottamaan huomioon UNRWA:n rahoituksen leikkaamisen laajemmat seuraukset tänä ääritmmäisen humanitaarisen hädän aikana. Norjan mukaan “Meidän ei tulisi rangaista kollektiivisesti miljoonia ihmisiä. Meidän tulee tehdä ero sen välillä, mitä yksilöt ovat voineet tehdä ja mitä UNRWA edustaa. 13000 [UNRWA:n työntekijää] työskentelee Gazassa jakamassa apua, pelastamassa henkiä ja turvaamassa väestön perustarpeita ja -oikeuksia. Gazassa asuvat ihmiset tarvitsevat kiireellisesti humanitaarista apua eikä heitä pidä panna maksamaan toisten teoista”.

Kansainvälisen tuomioistuimen laillisesti sitova päätös määräsi Israelin estämään kaikin käytettävissä olevin keinoin kansanmurhaksi tulkittavat teot. Kansainvälinen oikeus velvoittaa kolmansia maita estämään kansanmurha, ja on mahdollista, että Suomen päätös UNRWA-tuesta voidaan tulkita tämän velvoitteen rikkomiseksi.

Israel näkee UNRWA:n toiminnan “pahentavan pakolaisongelmaa”. Israelin julkilausuttuna tavoitteena on UNRWA:n toiminnan lakkauttaminen, jotta palestiinalaisten siirtäminen Israelin laajentumisen tieltä helpottuisi. Muistutamme myös, että Israel on ennenkin käyttänyt terrorismisyytöksiä palestiinalaisten tukahduttamiseen, kuten esimerkiksi sittemmin perusteettomiksi osoittautuneet syytökset kuutta palestiinalaista ihmisoikeusjärjestöä vastaan. UNRWA:n rahoittamisen leikkaaminen palvelee suoraan näitä Israelin pyrkimyksiä.

Laajemmassa mittakaavassa tuen keskeyttämisen voidaan nähdä olevan kansainvälisen järjestelmän hallinnan ja sen sääntöjen tulkinnan siirtymistä harvojen rikkaiden ja entisten kolonialististen maiden yksinoikeudeksi, mikä heikentää sen oikeutusta maailmanlaajuisesti.

Mahdollisista rikoksista on tehtävä puolueeton selvitys, mutta tuloksista riippumatta UNWRA:n elintärkeää toimintaa ei saa halvaannuttaa. Vetoamme Suomen hallitukseen, että se peruisi päätöksen ja jatkaisi apua Norjan, Tanskan, Irlannin ja monen muun maan tavoin.

Kunnioittaen,
Taina Dahlgren
puheenjohtaja, Arabikansojen ystävyysseura ry

Ulkoministeriön vastaus alla:

Hyvä Taina Dahlgren,

Kiitämme Arabikansojen ystävyysseura ry:tä vetoomuksesta koskien UNRWAn rahoitusta.

Syytökset UNRWAn 12 työntekijän osallisuudesta Hamasin 7.10. terrori-iskuun Israelia vastaan ovat vakavia. Ulkoministeriö edellyttää järjestöltä pikaista ja perinpohjaista selvitystä asiasta ja pitää tervetulleena UNRWAn päätöstä irtisanoa epäilyn alaiset työntekijät ja aloittaa riippumaton ulkopuolinen tutkinta. Suomi seuraa tiiviisti selvityksen valmistumista.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Tavio päätti 27.1., että Suomen maksatukset UNRWAlle keskeytetään tilapäisesti syytösten johdosta. Suomella on UNRWA:n kanssa nelivuotinen humanitaarisen avun sopimus vuosille 2023-26, viisi miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2024 avustusta ei ole maksettu.

Humanitaarinen tilanne Gazassa jatkuu katastrofaalisena, ja ulkoministeriö selvittää parhaillaan nopealla aikataululla vaihtoehtoisia kanavia humanitaariseksi avuksi Gazaan. Viime vuonna Suomi rahoitti UNRWA-tuen lisäksi ICRC:n Israel/Gaza/Länsiranta –vetoomusta neljällä miljoonalla eurolla.

Suomi tukee yleisrahoituksella useita globaalisti toimivia humanitaarisen avun järjestöjä, pääkumppaneitamme ovat UNHCR, WFP, ICRC, OCHA. Näistä useat toimivat myös Gazassa ja Länsirannalla – UNRWA:n lisäksi esim. ICRC ja Maailman ruokaohjelma WFP.

Suomen Palestiinan kehitysyhteistyön maaohjelma on tasoltaan n. 7 MEUR /vuosi.

Ystävällisesti,

Lauratuulia Lehtinen

Facebooktwitterpinterestmail