”Enemmän kuin ihminen voi kestää”

YK:n riippumattoman kansainvälisen tutkintakomission julkaiseman uuden raportin mukaan Israel on käyttänyt yhä enemmän seksuaalisen, lisääntymiskykyä vahingoittavan ja muita sukupuoleen perustuvan väkivallan muotoja palestiinalaisiin osana laajempaa pyrkimystä heikentää heidän itsemääräämisoikeuttaan ja toteuttanut kansanmurhaan verrattavia tekoja tuhoamalla järjestelmällisesti seksuaali- ja lisääntymisterveydenhuoltolaitoksia.
... Lisääntymisterveydenhuollon ottaminen maaliksi, mukaan lukien suorat hyökkäykset synnytysosastoihin ja Gazan tärkeimpään in vitro -hedelmällisyysklinikalle, yhdistettynä nälkiinnyttämisen käyttämiseen sodankäynnin menetelmänä, on vaikuttanut kaikkiin lisääntymisen osatekijöihin . . . Nämä väkivallanteot eivät ole aiheuttaneet vain vakavia välittömiä fyysisiä ja henkisiä vaurioita ja kärsimystä naisille ja tytöille, vaan myös peruuttamattomia pitkäaikaisia ​​vaikutuksia palestiinalaisten mielenterveyteen sekä lisääntymis- ja hedelmällisyysnäkymiin yhtenä ryhmänä.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2025/03/more-human-can-bear-israels-systematic-use-sexual-reproductive-and-other
Facebooktwitterpinterestmail

Palestiinalaisjohtaja Mustafa Barghoutin puheenvuoro Palestiinan tilanteesta 24.2.

Palestiinalaisjohtaja Mustafa Barghouti puhui eilen illalla (24.2.2025) kansainvälisessä webinaarissa. Tilaisuus nauhoitettiin ja voitte katsoa sen oheisesta linkistä: https://youtu.be/Aweya3oJA7I .

AKYSin ja Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen eilen järjestämään webinaarin tilaisuuteen osallistui kolmisenkymmentä ihmistä. Alla on lyhyt yhteenveto Mustafan puheen pääkohdista. Nämä asiat ovat relevantteja myös täällä meillä.

Mustafa korosti puheessaan tilanteen vaarallisuutta ja suurta pettymystä kansainväliseen yhteisöön, joka on palestiinalaisten kohdalla täysin hylännyt kansainvälisen oikeuden, oikeusvaltioperiaatteen, demokratian ja ihmisoikeudet. Länsimaat ovat pettäneet palestiinalaiset eikä yksikään maa ole tehnyt mitään Israelin pysäyttämiseksi. Venäjälle on asetettu tuhansia pakotteita, mutta Israelille ei mitään. Tämä on kaksinaismoralismia.

Kaikki voivat Mustafan mukaan tehdä jotain. Pitää vaikuttaa median vääristelevään ja puutteelliseen uutisointiin, joka pimittää tietoa tilanteesta. Israelin valheisiin pitää puuttua esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Palestiinalaisten yhtenäisyys on nyt tärkeintä.

Kun valtiot sanovat kannattavansa kahden valtion mallia, täytyy sen ollakseen aitoa kannatusta, sisältää vaatimukset:

  • Israelin miehityksen lopettamisesta ja
  • Laittomien siirtokuntien poistamisesta sekä
  • Palestiinan valtion tunnustamisen

Ilman näitä ei ole kahta valtiota.

Facebooktwitterpinterestmail

Mediatiedote; Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt vaativat EU/Israel-assosiaationeuvoston kokousta jäädyttämään sopimus Israelin kanssa

Mediatiedote 11.2.2025 / Arabikansojen ystävyysseura

Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt vaativat kirjeessään EU:n ja Israelin assosiaationeuvoston kokoukseen 25.2. osallistuville EU-jäsenmaiden pää- ja ulkoministereille, että kokouksessa käsitellään EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen artiklan 2 loukkauksia, joihin Israel on kirjeen mukaan syyllistynyt. Artikla velvoittaa sopimuksen osapuolia kunnioittamaan demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Kirjeen 121 allekirjoittajaa vaativat, että jos Israel ei vastaa myönteisesti huoliin sen suorittamista kansainvälisen oikeuden loukkauksista, EU:n tulee jäädyttää assosiaatiosopimus. Lisäksi kokouksen tulee vaatia EU-komissiota laatimaan luonnos jäädyttämisehdotukseksi, jotta EU osoittaisi olevansa tosissaan. EU:n on otettava tarkasteluun kaikki EU:n ja Israelin väliset kaupalliset ja muut suhteet sen varmistamiseksi, että ne noudattavat YK:n Kansainvälisen tuomioistuimen viime vuoden heinäkuussä antamaa Israelin miehitystä koskevaa neuvoa-antavaa lausuntoa ja sitä seurannutta YK:n yleiskokouksen päätöslauselmaa.

Kirje on luettavissa osoitteessa https://www.eccpalestine.org/joint-civil-society-letter-ahead-of-the-european-union-israel-association-council/

Facebooktwitterpinterestmail

UNRWA:n toiminnan jatkuminen turvattava

Arabikansojen ystävyysseura on lähettänyt 3.2.2024 Ulkoministeriöön kirjeen, jossa vedotaan YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n toiminnan jatkumisen turvaamisen puolesta.

Ulkoministeri Elina Valtonen, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio

Israel kielsi 29. tammikuuta alkaen YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n toiminnan Israelin alueella ja Itä-Jerusalemissa, missä järjestön Länsirannan toimintojen päämaja sijaitsee, sekä kaikki viranomaisyhteydet järjestön kanssa sen väitettyjen terroristiyhteyksien vuoksi.

UNRWA:n selvitysten mukaan ei ole todisteita sitä kohtaan esitettyjen syytösten tueksi, kuten sen henkilökunnan kytköksistä Hamasiin tai Islamilaiseen jihadiin tai vihanlietsonnasta sen ylläpitämissä kouluissa.1

Toimintakielto vaikuttaa suoraan Itä-Jerusalemissa asuviin kymmeniin tuhansiin palestiinalaisiin, joilla ei ole Israelin kansalaisuutta ja joiden koulutus ja terveydenhoito on ollut UNRWA:n vuosikymmeniä yllä pitämien koulujen ja klinikoiden varassa. Gazan sodan aikana järjestö on toimittanut 60 prosenttia Gazaan päässeestä ruoka-avusta. Humanitaarisen avun asiantuntijoiden mukaan sen toiminnan halvaannuttamisella nykyisessä kriittisessä humanitaarisessa tilanteessa olisi katastrofaalisia seurauksia.

UNRWA:n suojelun piirissä on lähes kuusi miljoonaa sen pakolaisiksi rekisteröimää Länsirannalla ja naapurimaissa asuvaa palestiinalaista. YK:n pääsihteerin ja UNRWA:n yleiskomissaarin mukaan järjestö on korvaamaton ja sen vastaiset hyökkäykset vahingoittavat kaikkien miehitetyillä Palestiinalaisalueilla asuvien palestiinalaisten elämää ja tulevaisuutta.

Israel on pyrkinyt järjestön lakkauttamiseen sillä perusteella, että palestiinalaisten pysyvä pakolaisstatus sen mukaan pitkittää konfliktia. Sen sijaan, että Israel miehittäjävallalle kuuluvien velvollisuuksien mukaisesti turvaisi miehitetyn alueen väestön hyvinvoinnin ja pyrkisi yhdessä UNRWA:n kanssa poistamaan väitetyt ongelmat, se tähtää nytkin järjestön toimintamahdollisuuksen halvaannuttamiseen ja koko järjestön lopettamiseen. Taustalla on pyrkimys purkaa YK:n takaama pakolaisten paluuoikeus, Israelin jo perustamisestaan lähtien esittämä vaatimus ratkaista pakolaisongelma asuttamalla pakolaiset ympäroiviin arabimaihin ja saada palestiinalaiset siirtymään muualle.

Näiden viimeisimpien UNRWA:aan kohdistettujen hyökkäysten onnistuminen horjuttaisi entisestään Suomenkin tavoitteleman kahden valtion ratkaisun mahdollisuuksia ja olisi isku YK:n yleiskokouksen viime kesänä tekemää, miehityksen lopettamista vaativaa päätöslauselmaa vastaan.

Tämän vuoksi vetoamme, että Suomi ilmaisisi, että se ei hyväksy Israelin päätöstä, jatkaisi UNRWA:n rahoittamista ja tekisi YK:ssa ja Euroopan unionissa kaiken mahdollisen sen toimintaedellytysten ja rahoituksen jatkamiseksi ja vahvistamiseksi.


Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

1https://www.unrwa.org/unrwa-claims-versus-facts-february-2024

Facebooktwitterpinterestmail

Järjestöt vaativat: EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen ihmisoikeuspykälät pantava täytäntöön

AKYS on lähettänyt 21.1.2025 Valtioneuvoston EU-ministerivaliokunnalle, Tasavallan presidentille, ulkoministerille ja Eduskunnan ulkoasianvaliokunnalle kuuden järjestön allekirjoittaman kirjeen, jossa vaaditaan EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel alkaa kunnioittaa Kansainvälisen tuomioistuimen ja YK:n yleiskokouksen määräyksiä miehityksen lopettamiseksi ja Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden toteutumiseksi

* * *

    Valtioneuvoston EU-ministerivaliokunta, Tasavallan presidentti Alexander Stubb, ulkoministeri Elina Valtonen, Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta

    EU:n ja Israelin välinen assosiaatiosopimus on ollut voimassa 25 vuotta. Tänä aikana useat ihmisoikeusjärjestöt ja poliitikot ovat vaatineet sen ihmisoikeuspykälien täytäntöönpanemista, tähän saakka turhaan. Viimeaikaiset maailman korkeimpien oikeudellisten auktoriteettien tulkinnat Israelin miehityksen oikeudellisesta luonteesta tekevät tämän velvollisuuden välttämisen mahdottomaksi.

    Vuosi sitten YK:n kansainvälinen tuomioistuin ICJ määräsi Israelin ryhtymään välittömiin toimiin uhkaavan kansanmurhan estämiseksi Gazassa ja toisti nämä määräykset maaliskuussa ja toukokuussa. Israel on laiminlyönyt täysin nämä kaikkia valtioita sitovat määräykset. Gazan sota on johtanut lähes 47000 ihmisen todettuun kuolemaan, minkä lisäksi on odotettavissa mahdollisesti jopa satoja tuhansia välillisiä kuolemia. Riippumattoman konfliktien seurauksia siviileille seuraavan Aiwars-tutkimusorganisaation mukaan Gazan hyökkäys on ollut siviileille ylivoimaisesti intensiivisin, tuhoisin ja kuolettavin konflikti, jonka se on kertaakaan dokumentoinut.1

    Israelin ihmisoikeusloukkaukset eivät alkaneet vuonna 2023 eivätkä ne rajoitu vain Gazan kaistaleelle. Järjestelmälliset ja laajat ihmisoikeus- ja kansainvälisen oikeuden loukkaukset, kuten maan ja luonnonvarojen anastaminen, apartheid ja väkivallan suhteeton käyttö ovat jatkuneet kaikilla miehitetyillä alueilla koko 57 vuotta kestäneen miehityksen ja 17 vuotta kestäneen Gazan saarron ajan.

    Viime vuoden heinäkuussa ICJ antoi YK:n yleiskokoukselle neuvoa-antavan lausunnon, jossa todettiin Israelin miehityksen rikkovan kansainvälisen oikeuden normeja, joita ovat kielto ottaa alueita haltuun voimakeinoin ja palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden loukkaaminen, mistä syystä miehitys on lainvastainen.2 Tuomioistuimen mukaan kansainvälinen oikeus asettaa kolmansille maille kolme velvoitetta: 1) lopettaa Israelin laiton läsnäolo miehitetyillä alueilla, 2) olla tunnustamatta lailliseksi Israelin läsnäoloa ja sen jatkumista miehitetyillä alueilla sekä 3) olla avustamatta ja tukematta Israelin laitonta läsnäoloa miehitetyillä alueilla. YK:n yleiskokous vahvisti lausunnon syyskuussa päätöslauselmassaan, jossa se vaati Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehityksen viimeistään 12 kuukauden kuluessa, lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset miehitetyiltä palestiinalaisalueilta.3

    ICJ:n lausunto ei ole oikeudellisesti sitova, mutta lait, joihin se perustuu, ovat. Lontoon yliopiston kansainvälisen oikeuden professori Ralph Wide on laatinut oikeudellisen analyysin ICJ:n neuvoa-antavasta lausunnosta ja sen seurauksista kolmansille valtioille ja Euroopan unionille.4 Siinä todetaan Israelin loukkaamien kansainvälisen oikeuden normien asettamien velvoitteiden sitovan kaikkia kansainvälisen oikeuden subjekteja, kuten kolmansia maita ja Euroopan unionia, eikä niistä saa poiketa missään olosuhteissa.

    Analyysissa todetaan Israelin läsnäolon laittomuuden perustavanlaatuisena seurauksena olevan, että kaikki, mitä Israel on tehnyt miehitetyillä alueilla, on ilman kansainvälisen oikeuden antamaa oikeutusta ja laitonta hallintovallan käyttöä. Euroopan unioni ja sen jäsenmaat ovat tähän saakka pitäneet miehityksen lopettamisen edellytyksenä Israelin ja palestiinalaisten välisen sopimuksen aikaansaamista ja ovat keskittyneet tällaisten neuvottelujen aikaansaamiseen (tiedämme hyvin, millaisella menestyksellä) ja Israelin toimien lainmukaisuuden tai “humaanisuuden” seuraamiseen. ICJ:n lausunnon ja YK:n päätöslauselman jälkeen EU ja valtiot eivät voi enää jättää huomiotta itse miehityksen laittomuutta ja velvollisuuksiaan sen välittömäksi lopettamiseksi.

    Koska, kuten ICJ:n lausunnossa todetaan, Israel kohtelee miehitettyjä alueita Israelin valtion yleisen määrittelemättömästi jatkuvan vallan alaisena alueena, sen läsnäolo kytkeytyy Israelin valtioon ja sotavoimiin, talouteen ja yhteiskunnan eri osa-alueisiin, kuten kulttuuri, urheilu ja koulutus, niin monimutkaisin ja monitahoisin tavoin, että ne ovat tosiasiallisesti ja oikeudellisesti katsoen toisistaan erottamattomia. Koska Israelin läsnäolo miehitetyillä alueilla ja sen taloudelliset ulottuvuudet ovat erottamattomasti kytköksissä Israeliin ja sen talouteen yleensä, kaikki taloudelliset ja kaupalliset toimet Israelin kanssa koskevat tavalla tai toisella myös miehitettyjen palestiinalaisalueiden kaikkia osia ja siksi kaikki tällaiset toimet voivat vakiinnuttaa läsnäoloa. Ei ole mahdollista mielekkäästi tunnistaa ja erottaa alueita, joissa yhteistyö Israelin kanssa on mahdollista ilman, että tunnustetaan, tuetaan tai autetaan laitonta läsnäoloa.

    EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen tekstissä sopimuksen ja sen osapuolten välisten suhteiden sanotaan perustuvan taloudellisen vapauden sekä YK:n peruskirjan periaatteille, erityisesti ihmisoikeuksien ja demokratian kunnioittamiselle. EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen voimassaolo on täten perustavanlaatuisesti ristiriidassa paitsi näiden periaatteiden, myös Israelin miehitetyllä alueilla ylläpitämän läsnäolon todellisen, arvovaltaisesti osoitetun laittoman luonteen sekä Gazan sodan kansanmurhamaisten tapahtumien kanssa. EU:n yhteistyön jatkaminen Israelin kanssa Gazan sodan aikana ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut on itse asiassa on tehnyt siitä osasyyllisen.5

    Espanja ja Irlanti ovat jo vaatineet assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä. Yli 160 eurooppalaista kansalaisjärjestöä, joista 13 Suomesta, vaativat yhteisessä julkilausumassaan sopimuksen jäädyttämistä.6 Vaadimme Suomen valtiota toimimaan kansainvälisen oikeuden asettamien velvoitteidensa täyttämiseksi ja vaatimaan Espanjan ja Irlannin tavoin EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel alkaa kunnioittaa ICJ:n ja YK:n yleiskokouksen määräyksiä miehityksen lopettamiseksi ja Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden toteutumiseksi.


    Arabikansojen ystävyysseura ry
    Maan ystävät – Friends of the Earth Finland
    Naiset Rauhan Puolesta
    Psykologien Sosiaalinen Vastuu ry
    Sumud – The Finnish Palestine Network
    Suomen Rauhanpuolustajat

    1 https://gaza-patterns-harm.airwars.org/

    2 https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/186/186-20240719-adv-01-00-en.pdf

    Suomenkielinen tiivistelmä https://akys.kapsi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2024/07/Kansainvalisen_tuomioistuimen_lausunto_19072024_yhteenveto.pdf

    3 https://documents.un.org/doc/undoc/ltd/n24/266/48/pdf/n2426648.pdf

    4 https://www.ucl.ac.uk/laws/sites/laws/files/ralph_wilde_icj_opt_ao_thirdstateseu_legal_opinion.pdf

    Suomenkielinen yhteenveto https://akys.kapsi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2024/12/ICJn-mielipide_oikeudellinen_analyysi.pdf

    5 https://www.tni.org/files/2024-06/Partners-in-Crime-Report-TNI-web.pdf

    6 https://www.eccpalestine.org/european-call-suspend-the-eu-israel-association-agreement/

    Facebooktwitterpinterestmail

    Oikeudellinen analyysi YK:n kansainvälisen tuomioistuimen neuvoa-antavasta lausunnosta

    YK:n kansainvälinen tuomioistuin ICJ antoi 19.7.2024 YK:n yleiskokouksen pyynnöstä laaditun
    Israelin miehitystä ja siitä valtioille koituvia oikeudellisia seurauksia koskevan neuvoa-antavan
    lausunnon
    . Tuomioistuin totesi Israelin pitkittyneen läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla
    lainvastaiseksi ja velvoitti Israelin lopettamaan miehityksen niin pian kuin mahdollista sekä
    velvoitti muita valtioita olemaan tunnustamatta lainmukaiseksi ja olemaan avustamatta Israelin
    valtion jatkuvan läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla luomaa tilannetta. YK:n yleiskokous
    teki 17.9.2024 ICJ:n lausuntoa vahvistavan ja sitä täytäntöönpanevan päätöksen, jossa se vaati
    Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehityksen viimeistään 12 kuukauden kuluessa,
    lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset
    miehitetyiltä palestiinalaisalueilta.
    Lontoon yliopiston kansainvälisen oikeuden professori Ralph Wide on laatinut European Coordination of Committees and Associations for Palestine (ECCP) -verkoston ja
    ihmisoikeusjärjestö Al-Haqin toimeksiannosta oikeudellisen analyysin ICJ:n neuvoa-antavasta
    lausunnosta ja sen seurauksista kolmansille valtioille ja Euroopan unionille. Seuraavassa on
    Arabikansojen ystävyysseuran tekemä tiivistelmä analyysin keskeisistä kohdista.

    Voit lukea myös Diakonia International Humanitarian Law Centren analyysin.

    Facebooktwitterpinterestmail

    Kansalaisaloite ihmisoikeuksien ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden huomioimiseksi Suomen asehankinnoissa

    Suomen asevientiä säätelevät Suomen lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset, jotka rajoittavat aseiden vientiä maihin, joissa niitä käytettäisiin sotarikosten tai kansanmurhien toteuttamiseen tai siviilejä vastaan tai muihin humanitaarisen oikeuden vastaisiin tekoihin.

    Puolustustarvikkeiden hankinnoissa sen sijaan kriteereinä ovat vain suorituskyky, hinta ja huoltovarmuus. Suomen asehankintoja ei olekaan estänyt toimittajatahon syyllistyminen vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.

    Allekirjoita kansalaisaloite, jossa esitetään, että puolustushankintoja tehdessä huomioitaisiin jatkossa kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden tavoitteiden toteutuminen. ja levitä aloitetta eteenpäin.

    Jos aloite saa vähintään 50 000 allekirjoitusta, Eduskunnan on otettava se käsittelyyn.

    Allekirjoittajien nimiä ei julkisteta aloitteen missään vaiheessa eivätkä heidän henkilöllisyytensä tule myöskään aloitteen tekijöiden tietoon.

    Kampanjan sosiaalisen median tilit:
    https://www.facebook.com/lakisarmaan
    https://www.instagram.com/lakisarmaan/
    https://x.com/lakisarmaan

    Facebooktwitterpinterestmail

    Suomi otti YK:ssa kantaa Israelin miehityksen lopettamiseksi 12 kuukauden kuluessa ja siirtokuntalaisten evakuoimiseksi

    YK:n yleiskokous käsitteli hätäkokouksessaan 17.9.2024 Palestiinan valtion alulle panemaa päätöslauselmaluonnosta, jossa vaaditaan Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehitys 12 kuukauden kuluessa, lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset miehitetyiltä palestiinalaisalueilta. Päätöslauselma hyväksyttiin ylivoimaisella äänten enemmistöllä,

    Päätöslauselma ei ole oikeudellisesti sitova eikä sen odoteta muuttavan välittömästi tilannetta alueella. Sillä on kuitenkin suuri moraalinen merkitys. Kansainvälisen oikeuden asiantuntijat ovat jo kauan todenneet Israelin miehityksen olevan laittoman ja EU sekä Suomikin ovat pitäneet Israelin siirtokuntia kansainvälisen oikeuden vastaisina ja rauhan esteinä. Nyt sekä Kansainvälinen tuomioistuin heinäkuisessa Israelin miehityksen lainvastaiseksi todenneessa päätöksessään että YK:n yleiskokous ovat todenneet saman ja lisäksi määränneet Israelin lopettamaan laittoman miehityksen. Nämä maailman kahden korkeimman oikeudellisen ja diplomaattisen auktoriteetin kannanotot antavat vastaanpanemattomat perusteet vaatimuksille palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteuttamiseksi ja miehityksen lopettamiseksi.

    Se, että lauselmaa vastustivat Israelin ja Yhdysvaltain sekä Unkarin, Tshekin ja Argentiinan lisäksi vain joukko Fidzin, Palaun ja Tongan kaltaisia pikkuvaltiota, ja että Yhdysvallat/Israelin totutut myötäilijät, kuten Australia, Kanada ja Britannia pidättäytyivät, osoittaa Israelin jäävän yhä enemmän eristyksiin kansainvälisellä yhteisössä.

    Suomi oli niiden maiden joukossa, jotka kannattivat päätöslauselmaa. Tämä on merkittävä käänne Suomen äänestyskäyttäytymisessä sitten Gazan sodan alkamisen. Toisaalta on pidettävä mielessä, että Suomen äänestystä koskevassa lausunnossa näkyy edelleen Suomen perinteinen linja, jonka mukaan Israelin/Palestiinan konfliktissa on saatava aikaan osapuolten välisten neuvottelujen tuloksena syntyvä kahden valtion ratkaisu. Tällaisten neuvottelujen mahdollisuus ilman pakottavia toimia näyttää kuitenkin Israelin nykyisen poliittisen todellisuuden valossa entistä epärealistisemmalta. Tämä näkyy muun muassa siinä, että Israelin pääministeri Netanjahu esittelee, viimeksi YK:n tulevaisuuskokouksessa, karttoja, joissa koko alue on Israelia ja Israelin parlamentti kannatti kesäkuussa äänin 68-9 päätöstä, jonka mukaan Israel ei hyväksy Palestiinan valtion perustamista ”Israelin maan sydämeen”, vaikka se perustuisi Israelin kanssa neuvoteltuun sopimukseen. Jo presidentti Ahtisaari totesi, että tämän konfliktin ratkaisemiseen tarvitaan ”rauhaan pakottamista”. Tällaisia toimia olisivat esimerkiksi asekauppakielto, siirtokuntakaupan kieltäminen ja EU:n ja Israelin assosiaatisopimuksen keskeyttäminen, mitä koskeva kampanja Euroopassa onkin menossa.

    Suomen kokouksessa esittämä äänestystä koskeva lausunto (AKYSin epävirallinen suomennos).

    Facebooktwitterpinterestmail