Palestiinalaisjohtaja Mustafa Barghoutin puheenvuoro Palestiinan tilanteesta 24.2.

Palestiinalaisjohtaja Mustafa Barghouti puhui eilen illalla (24.2.2025) kansainvälisessä webinaarissa. Tilaisuus nauhoitettiin ja voitte katsoa sen oheisesta linkistä: https://youtu.be/Aweya3oJA7I .

AKYSin ja Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen eilen järjestämään webinaarin tilaisuuteen osallistui kolmisenkymmentä ihmistä. Alla on lyhyt yhteenveto Mustafan puheen pääkohdista. Nämä asiat ovat relevantteja myös täällä meillä.

Mustafa korosti puheessaan tilanteen vaarallisuutta ja suurta pettymystä kansainväliseen yhteisöön, joka on palestiinalaisten kohdalla täysin hylännyt kansainvälisen oikeuden, oikeusvaltioperiaatteen, demokratian ja ihmisoikeudet. Länsimaat ovat pettäneet palestiinalaiset eikä yksikään maa ole tehnyt mitään Israelin pysäyttämiseksi. Venäjälle on asetettu tuhansia pakotteita, mutta Israelille ei mitään. Tämä on kaksinaismoralismia.

Kaikki voivat Mustafan mukaan tehdä jotain. Pitää vaikuttaa median vääristelevään ja puutteelliseen uutisointiin, joka pimittää tietoa tilanteesta. Israelin valheisiin pitää puuttua esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Palestiinalaisten yhtenäisyys on nyt tärkeintä.

Kun valtiot sanovat kannattavansa kahden valtion mallia, täytyy sen ollakseen aitoa kannatusta, sisältää vaatimukset:

  • Israelin miehityksen lopettamisesta ja
  • Laittomien siirtokuntien poistamisesta sekä
  • Palestiinan valtion tunnustamisen

Ilman näitä ei ole kahta valtiota.

Facebooktwitterpinterestmail

Mediatiedote; Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt vaativat EU/Israel-assosiaationeuvoston kokousta jäädyttämään sopimus Israelin kanssa

Mediatiedote 11.2.2025 / Arabikansojen ystävyysseura

Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt vaativat kirjeessään EU:n ja Israelin assosiaationeuvoston kokoukseen 25.2. osallistuville EU-jäsenmaiden pää- ja ulkoministereille, että kokouksessa käsitellään EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen artiklan 2 loukkauksia, joihin Israel on kirjeen mukaan syyllistynyt. Artikla velvoittaa sopimuksen osapuolia kunnioittamaan demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Kirjeen 121 allekirjoittajaa vaativat, että jos Israel ei vastaa myönteisesti huoliin sen suorittamista kansainvälisen oikeuden loukkauksista, EU:n tulee jäädyttää assosiaatiosopimus. Lisäksi kokouksen tulee vaatia EU-komissiota laatimaan luonnos jäädyttämisehdotukseksi, jotta EU osoittaisi olevansa tosissaan. EU:n on otettava tarkasteluun kaikki EU:n ja Israelin väliset kaupalliset ja muut suhteet sen varmistamiseksi, että ne noudattavat YK:n Kansainvälisen tuomioistuimen viime vuoden heinäkuussä antamaa Israelin miehitystä koskevaa neuvoa-antavaa lausuntoa ja sitä seurannutta YK:n yleiskokouksen päätöslauselmaa.

Kirje on luettavissa osoitteessa https://www.eccpalestine.org/joint-civil-society-letter-ahead-of-the-european-union-israel-association-council/

Facebooktwitterpinterestmail

UNRWA:n toiminnan jatkuminen turvattava

Arabikansojen ystävyysseura on lähettänyt 3.2.2024 Ulkoministeriöön kirjeen, jossa vedotaan YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n toiminnan jatkumisen turvaamisen puolesta.

Ulkoministeri Elina Valtonen, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio

Israel kielsi 29. tammikuuta alkaen YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n toiminnan Israelin alueella ja Itä-Jerusalemissa, missä järjestön Länsirannan toimintojen päämaja sijaitsee, sekä kaikki viranomaisyhteydet järjestön kanssa sen väitettyjen terroristiyhteyksien vuoksi.

UNRWA:n selvitysten mukaan ei ole todisteita sitä kohtaan esitettyjen syytösten tueksi, kuten sen henkilökunnan kytköksistä Hamasiin tai Islamilaiseen jihadiin tai vihanlietsonnasta sen ylläpitämissä kouluissa.1

Toimintakielto vaikuttaa suoraan Itä-Jerusalemissa asuviin kymmeniin tuhansiin palestiinalaisiin, joilla ei ole Israelin kansalaisuutta ja joiden koulutus ja terveydenhoito on ollut UNRWA:n vuosikymmeniä yllä pitämien koulujen ja klinikoiden varassa. Gazan sodan aikana järjestö on toimittanut 60 prosenttia Gazaan päässeestä ruoka-avusta. Humanitaarisen avun asiantuntijoiden mukaan sen toiminnan halvaannuttamisella nykyisessä kriittisessä humanitaarisessa tilanteessa olisi katastrofaalisia seurauksia.

UNRWA:n suojelun piirissä on lähes kuusi miljoonaa sen pakolaisiksi rekisteröimää Länsirannalla ja naapurimaissa asuvaa palestiinalaista. YK:n pääsihteerin ja UNRWA:n yleiskomissaarin mukaan järjestö on korvaamaton ja sen vastaiset hyökkäykset vahingoittavat kaikkien miehitetyillä Palestiinalaisalueilla asuvien palestiinalaisten elämää ja tulevaisuutta.

Israel on pyrkinyt järjestön lakkauttamiseen sillä perusteella, että palestiinalaisten pysyvä pakolaisstatus sen mukaan pitkittää konfliktia. Sen sijaan, että Israel miehittäjävallalle kuuluvien velvollisuuksien mukaisesti turvaisi miehitetyn alueen väestön hyvinvoinnin ja pyrkisi yhdessä UNRWA:n kanssa poistamaan väitetyt ongelmat, se tähtää nytkin järjestön toimintamahdollisuuksen halvaannuttamiseen ja koko järjestön lopettamiseen. Taustalla on pyrkimys purkaa YK:n takaama pakolaisten paluuoikeus, Israelin jo perustamisestaan lähtien esittämä vaatimus ratkaista pakolaisongelma asuttamalla pakolaiset ympäroiviin arabimaihin ja saada palestiinalaiset siirtymään muualle.

Näiden viimeisimpien UNRWA:aan kohdistettujen hyökkäysten onnistuminen horjuttaisi entisestään Suomenkin tavoitteleman kahden valtion ratkaisun mahdollisuuksia ja olisi isku YK:n yleiskokouksen viime kesänä tekemää, miehityksen lopettamista vaativaa päätöslauselmaa vastaan.

Tämän vuoksi vetoamme, että Suomi ilmaisisi, että se ei hyväksy Israelin päätöstä, jatkaisi UNRWA:n rahoittamista ja tekisi YK:ssa ja Euroopan unionissa kaiken mahdollisen sen toimintaedellytysten ja rahoituksen jatkamiseksi ja vahvistamiseksi.


Arabikansojen ystävyysseura ry
Taina Dahlgren, puheenjohtaja

1https://www.unrwa.org/unrwa-claims-versus-facts-february-2024

Facebooktwitterpinterestmail

Järjestöt vaativat: EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen ihmisoikeuspykälät pantava täytäntöön

AKYS on lähettänyt 21.1.2025 Valtioneuvoston EU-ministerivaliokunnalle, Tasavallan presidentille, ulkoministerille ja Eduskunnan ulkoasianvaliokunnalle kuuden järjestön allekirjoittaman kirjeen, jossa vaaditaan EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel alkaa kunnioittaa Kansainvälisen tuomioistuimen ja YK:n yleiskokouksen määräyksiä miehityksen lopettamiseksi ja Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden toteutumiseksi

* * *

    Valtioneuvoston EU-ministerivaliokunta, Tasavallan presidentti Alexander Stubb, ulkoministeri Elina Valtonen, Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta

    EU:n ja Israelin välinen assosiaatiosopimus on ollut voimassa 25 vuotta. Tänä aikana useat ihmisoikeusjärjestöt ja poliitikot ovat vaatineet sen ihmisoikeuspykälien täytäntöönpanemista, tähän saakka turhaan. Viimeaikaiset maailman korkeimpien oikeudellisten auktoriteettien tulkinnat Israelin miehityksen oikeudellisesta luonteesta tekevät tämän velvollisuuden välttämisen mahdottomaksi.

    Vuosi sitten YK:n kansainvälinen tuomioistuin ICJ määräsi Israelin ryhtymään välittömiin toimiin uhkaavan kansanmurhan estämiseksi Gazassa ja toisti nämä määräykset maaliskuussa ja toukokuussa. Israel on laiminlyönyt täysin nämä kaikkia valtioita sitovat määräykset. Gazan sota on johtanut lähes 47000 ihmisen todettuun kuolemaan, minkä lisäksi on odotettavissa mahdollisesti jopa satoja tuhansia välillisiä kuolemia. Riippumattoman konfliktien seurauksia siviileille seuraavan Aiwars-tutkimusorganisaation mukaan Gazan hyökkäys on ollut siviileille ylivoimaisesti intensiivisin, tuhoisin ja kuolettavin konflikti, jonka se on kertaakaan dokumentoinut.1

    Israelin ihmisoikeusloukkaukset eivät alkaneet vuonna 2023 eivätkä ne rajoitu vain Gazan kaistaleelle. Järjestelmälliset ja laajat ihmisoikeus- ja kansainvälisen oikeuden loukkaukset, kuten maan ja luonnonvarojen anastaminen, apartheid ja väkivallan suhteeton käyttö ovat jatkuneet kaikilla miehitetyillä alueilla koko 57 vuotta kestäneen miehityksen ja 17 vuotta kestäneen Gazan saarron ajan.

    Viime vuoden heinäkuussa ICJ antoi YK:n yleiskokoukselle neuvoa-antavan lausunnon, jossa todettiin Israelin miehityksen rikkovan kansainvälisen oikeuden normeja, joita ovat kielto ottaa alueita haltuun voimakeinoin ja palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden loukkaaminen, mistä syystä miehitys on lainvastainen.2 Tuomioistuimen mukaan kansainvälinen oikeus asettaa kolmansille maille kolme velvoitetta: 1) lopettaa Israelin laiton läsnäolo miehitetyillä alueilla, 2) olla tunnustamatta lailliseksi Israelin läsnäoloa ja sen jatkumista miehitetyillä alueilla sekä 3) olla avustamatta ja tukematta Israelin laitonta läsnäoloa miehitetyillä alueilla. YK:n yleiskokous vahvisti lausunnon syyskuussa päätöslauselmassaan, jossa se vaati Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehityksen viimeistään 12 kuukauden kuluessa, lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset miehitetyiltä palestiinalaisalueilta.3

    ICJ:n lausunto ei ole oikeudellisesti sitova, mutta lait, joihin se perustuu, ovat. Lontoon yliopiston kansainvälisen oikeuden professori Ralph Wide on laatinut oikeudellisen analyysin ICJ:n neuvoa-antavasta lausunnosta ja sen seurauksista kolmansille valtioille ja Euroopan unionille.4 Siinä todetaan Israelin loukkaamien kansainvälisen oikeuden normien asettamien velvoitteiden sitovan kaikkia kansainvälisen oikeuden subjekteja, kuten kolmansia maita ja Euroopan unionia, eikä niistä saa poiketa missään olosuhteissa.

    Analyysissa todetaan Israelin läsnäolon laittomuuden perustavanlaatuisena seurauksena olevan, että kaikki, mitä Israel on tehnyt miehitetyillä alueilla, on ilman kansainvälisen oikeuden antamaa oikeutusta ja laitonta hallintovallan käyttöä. Euroopan unioni ja sen jäsenmaat ovat tähän saakka pitäneet miehityksen lopettamisen edellytyksenä Israelin ja palestiinalaisten välisen sopimuksen aikaansaamista ja ovat keskittyneet tällaisten neuvottelujen aikaansaamiseen (tiedämme hyvin, millaisella menestyksellä) ja Israelin toimien lainmukaisuuden tai “humaanisuuden” seuraamiseen. ICJ:n lausunnon ja YK:n päätöslauselman jälkeen EU ja valtiot eivät voi enää jättää huomiotta itse miehityksen laittomuutta ja velvollisuuksiaan sen välittömäksi lopettamiseksi.

    Koska, kuten ICJ:n lausunnossa todetaan, Israel kohtelee miehitettyjä alueita Israelin valtion yleisen määrittelemättömästi jatkuvan vallan alaisena alueena, sen läsnäolo kytkeytyy Israelin valtioon ja sotavoimiin, talouteen ja yhteiskunnan eri osa-alueisiin, kuten kulttuuri, urheilu ja koulutus, niin monimutkaisin ja monitahoisin tavoin, että ne ovat tosiasiallisesti ja oikeudellisesti katsoen toisistaan erottamattomia. Koska Israelin läsnäolo miehitetyillä alueilla ja sen taloudelliset ulottuvuudet ovat erottamattomasti kytköksissä Israeliin ja sen talouteen yleensä, kaikki taloudelliset ja kaupalliset toimet Israelin kanssa koskevat tavalla tai toisella myös miehitettyjen palestiinalaisalueiden kaikkia osia ja siksi kaikki tällaiset toimet voivat vakiinnuttaa läsnäoloa. Ei ole mahdollista mielekkäästi tunnistaa ja erottaa alueita, joissa yhteistyö Israelin kanssa on mahdollista ilman, että tunnustetaan, tuetaan tai autetaan laitonta läsnäoloa.

    EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen tekstissä sopimuksen ja sen osapuolten välisten suhteiden sanotaan perustuvan taloudellisen vapauden sekä YK:n peruskirjan periaatteille, erityisesti ihmisoikeuksien ja demokratian kunnioittamiselle. EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksen voimassaolo on täten perustavanlaatuisesti ristiriidassa paitsi näiden periaatteiden, myös Israelin miehitetyllä alueilla ylläpitämän läsnäolon todellisen, arvovaltaisesti osoitetun laittoman luonteen sekä Gazan sodan kansanmurhamaisten tapahtumien kanssa. EU:n yhteistyön jatkaminen Israelin kanssa Gazan sodan aikana ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut on itse asiassa on tehnyt siitä osasyyllisen.5

    Espanja ja Irlanti ovat jo vaatineet assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä. Yli 160 eurooppalaista kansalaisjärjestöä, joista 13 Suomesta, vaativat yhteisessä julkilausumassaan sopimuksen jäädyttämistä.6 Vaadimme Suomen valtiota toimimaan kansainvälisen oikeuden asettamien velvoitteidensa täyttämiseksi ja vaatimaan Espanjan ja Irlannin tavoin EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel alkaa kunnioittaa ICJ:n ja YK:n yleiskokouksen määräyksiä miehityksen lopettamiseksi ja Palestiinan kansan itsemääräämisoikeuden toteutumiseksi.


    Arabikansojen ystävyysseura ry
    Maan ystävät – Friends of the Earth Finland
    Naiset Rauhan Puolesta
    Psykologien Sosiaalinen Vastuu ry
    Sumud – The Finnish Palestine Network
    Suomen Rauhanpuolustajat

    1 https://gaza-patterns-harm.airwars.org/

    2 https://www.icj-cij.org/sites/default/files/case-related/186/186-20240719-adv-01-00-en.pdf

    Suomenkielinen tiivistelmä https://akys.kapsi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2024/07/Kansainvalisen_tuomioistuimen_lausunto_19072024_yhteenveto.pdf

    3 https://documents.un.org/doc/undoc/ltd/n24/266/48/pdf/n2426648.pdf

    4 https://www.ucl.ac.uk/laws/sites/laws/files/ralph_wilde_icj_opt_ao_thirdstateseu_legal_opinion.pdf

    Suomenkielinen yhteenveto https://akys.kapsi.fi/wordpress/wp-content/uploads/2024/12/ICJn-mielipide_oikeudellinen_analyysi.pdf

    5 https://www.tni.org/files/2024-06/Partners-in-Crime-Report-TNI-web.pdf

    6 https://www.eccpalestine.org/european-call-suspend-the-eu-israel-association-agreement/

    Facebooktwitterpinterestmail

    Oikeudellinen analyysi YK:n kansainvälisen tuomioistuimen neuvoa-antavasta lausunnosta

    YK:n kansainvälinen tuomioistuin ICJ antoi 19.7.2024 YK:n yleiskokouksen pyynnöstä laaditun
    Israelin miehitystä ja siitä valtioille koituvia oikeudellisia seurauksia koskevan neuvoa-antavan
    lausunnon
    . Tuomioistuin totesi Israelin pitkittyneen läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla
    lainvastaiseksi ja velvoitti Israelin lopettamaan miehityksen niin pian kuin mahdollista sekä
    velvoitti muita valtioita olemaan tunnustamatta lainmukaiseksi ja olemaan avustamatta Israelin
    valtion jatkuvan läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla luomaa tilannetta. YK:n yleiskokous
    teki 17.9.2024 ICJ:n lausuntoa vahvistavan ja sitä täytäntöönpanevan päätöksen, jossa se vaati
    Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehityksen viimeistään 12 kuukauden kuluessa,
    lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset
    miehitetyiltä palestiinalaisalueilta.
    Lontoon yliopiston kansainvälisen oikeuden professori Ralph Wide on laatinut European Coordination of Committees and Associations for Palestine (ECCP) -verkoston ja
    ihmisoikeusjärjestö Al-Haqin toimeksiannosta oikeudellisen analyysin ICJ:n neuvoa-antavasta
    lausunnosta ja sen seurauksista kolmansille valtioille ja Euroopan unionille. Seuraavassa on
    Arabikansojen ystävyysseuran tekemä tiivistelmä analyysin keskeisistä kohdista.

    Voit lukea myös Diakonia International Humanitarian Law Centren analyysin.

    Facebooktwitterpinterestmail

    Kansalaisaloite ihmisoikeuksien ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden huomioimiseksi Suomen asehankinnoissa

    Suomen asevientiä säätelevät Suomen lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset, jotka rajoittavat aseiden vientiä maihin, joissa niitä käytettäisiin sotarikosten tai kansanmurhien toteuttamiseen tai siviilejä vastaan tai muihin humanitaarisen oikeuden vastaisiin tekoihin.

    Puolustustarvikkeiden hankinnoissa sen sijaan kriteereinä ovat vain suorituskyky, hinta ja huoltovarmuus. Suomen asehankintoja ei olekaan estänyt toimittajatahon syyllistyminen vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.

    Allekirjoita kansalaisaloite, jossa esitetään, että puolustushankintoja tehdessä huomioitaisiin jatkossa kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden tavoitteiden toteutuminen. ja levitä aloitetta eteenpäin.

    Jos aloite saa vähintään 50 000 allekirjoitusta, Eduskunnan on otettava se käsittelyyn.

    Allekirjoittajien nimiä ei julkisteta aloitteen missään vaiheessa eivätkä heidän henkilöllisyytensä tule myöskään aloitteen tekijöiden tietoon.

    Kampanjan sosiaalisen median tilit:
    https://www.facebook.com/lakisarmaan
    https://www.instagram.com/lakisarmaan/
    https://x.com/lakisarmaan

    Facebooktwitterpinterestmail

    Suomi otti YK:ssa kantaa Israelin miehityksen lopettamiseksi 12 kuukauden kuluessa ja siirtokuntalaisten evakuoimiseksi

    YK:n yleiskokous käsitteli hätäkokouksessaan 17.9.2024 Palestiinan valtion alulle panemaa päätöslauselmaluonnosta, jossa vaaditaan Israelia lopettamaan palestiinalaisalueiden miehitys 12 kuukauden kuluessa, lopettamaan välittömästi uudet siirtokuntahankkeet ja evakuoimaan kaikki siirtokuntalaiset miehitetyiltä palestiinalaisalueilta. Päätöslauselma hyväksyttiin ylivoimaisella äänten enemmistöllä,

    Päätöslauselma ei ole oikeudellisesti sitova eikä sen odoteta muuttavan välittömästi tilannetta alueella. Sillä on kuitenkin suuri moraalinen merkitys. Kansainvälisen oikeuden asiantuntijat ovat jo kauan todenneet Israelin miehityksen olevan laittoman ja EU sekä Suomikin ovat pitäneet Israelin siirtokuntia kansainvälisen oikeuden vastaisina ja rauhan esteinä. Nyt sekä Kansainvälinen tuomioistuin heinäkuisessa Israelin miehityksen lainvastaiseksi todenneessa päätöksessään että YK:n yleiskokous ovat todenneet saman ja lisäksi määränneet Israelin lopettamaan laittoman miehityksen. Nämä maailman kahden korkeimman oikeudellisen ja diplomaattisen auktoriteetin kannanotot antavat vastaanpanemattomat perusteet vaatimuksille palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteuttamiseksi ja miehityksen lopettamiseksi.

    Se, että lauselmaa vastustivat Israelin ja Yhdysvaltain sekä Unkarin, Tshekin ja Argentiinan lisäksi vain joukko Fidzin, Palaun ja Tongan kaltaisia pikkuvaltiota, ja että Yhdysvallat/Israelin totutut myötäilijät, kuten Australia, Kanada ja Britannia pidättäytyivät, osoittaa Israelin jäävän yhä enemmän eristyksiin kansainvälisellä yhteisössä.

    Suomi oli niiden maiden joukossa, jotka kannattivat päätöslauselmaa. Tämä on merkittävä käänne Suomen äänestyskäyttäytymisessä sitten Gazan sodan alkamisen. Toisaalta on pidettävä mielessä, että Suomen äänestystä koskevassa lausunnossa näkyy edelleen Suomen perinteinen linja, jonka mukaan Israelin/Palestiinan konfliktissa on saatava aikaan osapuolten välisten neuvottelujen tuloksena syntyvä kahden valtion ratkaisu. Tällaisten neuvottelujen mahdollisuus ilman pakottavia toimia näyttää kuitenkin Israelin nykyisen poliittisen todellisuuden valossa entistä epärealistisemmalta. Tämä näkyy muun muassa siinä, että Israelin pääministeri Netanjahu esittelee, viimeksi YK:n tulevaisuuskokouksessa, karttoja, joissa koko alue on Israelia ja Israelin parlamentti kannatti kesäkuussa äänin 68-9 päätöstä, jonka mukaan Israel ei hyväksy Palestiinan valtion perustamista ”Israelin maan sydämeen”, vaikka se perustuisi Israelin kanssa neuvoteltuun sopimukseen. Jo presidentti Ahtisaari totesi, että tämän konfliktin ratkaisemiseen tarvitaan ”rauhaan pakottamista”. Tällaisia toimia olisivat esimerkiksi asekauppakielto, siirtokuntakaupan kieltäminen ja EU:n ja Israelin assosiaatisopimuksen keskeyttäminen, mitä koskeva kampanja Euroopassa onkin menossa.

    Suomen kokouksessa esittämä äänestystä koskeva lausunto (AKYSin epävirallinen suomennos).

    Facebooktwitterpinterestmail

    EU:n ja Israelin assosiaatiosopimus keskeytettävä

    EU:n toimielimille ja jäsenvaltioille osoitettu Euroopan kansalaisyhteiskunnan kampanja

    Bryssel, perjantaina 20.9.2024 – Yli 160 eurooppalaista järjestöä, uskonnollista yhteisöä ja ammattiliittoa ovat antaneet tänään EU:lle ja sen jäsenvaltioille suunnatun julkilausuman, jossa vaaditaan EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen ja kaikkien siihen liittyvien sopimusten keskeyttämistä, kunnes Israel alkaa noudattaa kansainvälistä oikeutta ja panee täytäntöön Kansainvälisen tuomioistuimen (ICJ) päätökset ja neuvoa-antavan lausunnon.

    ICJ antoi 26. tammikuuta 2024 päätöksen, jonka mukaan Israelin nykyinen toiminta Gazassa muodostaa kansanmurhan riskin, ja määräsi Israelin ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin sen estämiseksi. Maaliskuun 28. ICJ määräsi uudelleen Israelin toteuttamaan nämä väliaikaiset toimenpiteet. Toukokuun 24. ICJ määräsi Israelin lopettamaan välittömästi sotilaallisen hyökkäyksensä Rafahissa ja avaamaan Rafahin rajanylityspaikan palvelujen ja avun esteettömälle toimittamiselle. Israel on jättänyt huomiotta kaikki nämä valtioita oikeudellisesti sitovat määräykset.

    Israelin hyökkäys Gazaan on johtanut valtavaan siviiliuhrien määrään (yli 40 000 kuollutta ja yli 95 000 haavoittunutta), siviili-infrastruktuurin laajamittaiseen tuhoutumiseen ja väestön enemmistön toistuviin pakkosiirtoihin. Israel on pommittanut ja tuhonnut järjestelmällisesti suurinta osaa sairaaloista ja lääkintähenkilöstöä on toistuvasti tulitettu ja surmattu.

    Tämän vuoksi yli 160 eurooppalaista järjestöä, joiden joukossa 13 suomalaista kansalaisjärjestöä, kehottaa kaikkia asianosaisia ryhtymään kiireellisiin toimiin EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen ja kaikkien siihen liittyvien sopimusten keskeyttämiseksi, kunnes Israel alkaa noudattaa kansainvälistä oikeutta ja kansainvälistä humanitaarista oikeutta sekä panee täytäntöön ICJ:n päätökset ja neuvoa-antavan lausunnon.

    Lausuma ja allekirjoittaneiden järjestöjen lista on luettavissa tässä.

    Facebooktwitterpinterestmail

    EU:n ja Israelin assosiaatiosopimus jäädytettävä

    AKYSin puheenvuoro mielenosoituksessa Gazan kansanmurhan estämiseksi Helsingissä 17.8.2024

    Gazan siviili-infrastruktuuri on tuhottu 90-prosenttisesti ja siellä on tapahtunut nopein koskaan raportoitu väestön vajoaminen nälkiintymisen partaalle. Gazan kuolonuhrien määrä on noussut 40 000:een. Luvussa ovat mukana vain välittömästi sotatoimien tuloksena kuolleet. Lääketieteellisessä aikakauslehdessä Lancetissa olleen arvion mukaan tällaisissa konflikteissä syntyy kuitenkin moninkertainen määrä menehtyneitä, kun otetaan huomioon mukaan myös eoäsuorat kuolemat, joita Gazassa aiheuttavat terveydenhuollon infrastruktuurin tuho, vakava pula ruuasta, vedestä ja suojasta, väestön kyvyttömyys paeta turvallisiin paikkoihin ja UNRWA:n rahoituksen menetykset. Lancetin varovaisen sen hetkiseen 37 000 suoraan kuolemaan perustuvan arvion mukaan jopa 186 000 tai jopa enemmän kuolema tapausta voisi johtua nykyisestä Gazan konfliktista, mikä tarkoittaisi 7,9 % Gazan koko väestöstä. Lancetin arvion jälkeen todettujen kuolemien määrä on, kuten sanottu, noussut 40 000:een.

    Tämän vertaansa vailla olevan tahallisen massamurhaamisen estämiseksi ei kuitenkaan ole tehty mitään. Euroopan unioni on koko sodan ja hellittämättömien pommitusten ajan tarjonnut Israelille poliittista suojaa ja aineellista tukea, mikä on jatkunut senkin jälkeen, kun Israel joutui oikeuteen kansanmurhasta Kansainvälisessä tuomioistuimessa ja Kansainvälinen rikostuomioistuin ilmoitti hakevansa pidätysmääräykset Israelin pääministerille Benjamin Netanjahulle ja puolustusministeri Yoav Gallantille.

    Euroopan ja Israelin suhteet ovat jatkuneet “business as usual” -tyyliin. Lokakuun hyökkäyksen jälkeen EU on hyväksynyt 130 tutkimusprojektia, joissa Israel on osallisena, ja joista osaan osallistuu myös israelilaisia aseteollisuusyrityksiä ja muita Israelin asevoimiin kytkeytyviä instituutioita. EU tukee myös eurooppalaisia asevalmistajia, jotka tekevät yhteistyötä Israelin kanssa ja joiden tuotteita menee Israeliin tälläkin hetkellä. Muun muassa Saksan asevienti Israeliin on kymmenkertaistunut 7. lokakuuta jälkeen. Suomestakin menee Israeliin hävittäjien varaosia. EU-tukea saa norjalainen Nammo, jonka osaomistaja on suomalainen Patria ja joka toimittaa Israeliin bunkkerintuhoaja-ammuksia. Oman aseyhteistyön lisäksi EU on sallinut aseiden viennin Euroopan alueen kautta Israeliin, Yhteistyö Israelin ja Euroopan poliisi- ja turvallisuusviranomaisten kesken sekä tähän liittyvät yhteiset tutkimusprojektit jatkuvat. Marraskuussa EU myönsi kuudelle eurooppalaiselle yhtiölle luvan porata kaasua Gazan merialueelta. Euroopan ja Lähi-idän talousyhteysprojektin kehittäminen jatkuu kansanmurhasodan keskelle. EU:n investointipankki myönsi Tel-Avivin raideyhteysprojektille 250 miljoonaa euroa.

    Heti Gazan sodan alettua EU:n Ursula von der Leyen on toimivaltansa ylittäen vakuuttanut toistuvasti EU:n horjumatonta tukea Israelille. EU on tulitaukoa koskevissa lausunnoissaan toistanut Israelin vaatimuksia eikä ole asettanut Israelille mitään samankaltaisia rangaistustoimia kuin Hamasille huolimatta uhrien määrästä.

    Vuonna 2000 voimaan tullut EU:n ja Israelin assosiaatiosopimus on niiden välisten talous- ja muiden suhteiden perusasiakirja. Sopimuksen ansiosta Israel on läheisemmässä suhteessa EU:hun kuin mikään muu maa Euroopan ulkopuolella. Sopimuksen mukaan osapuolet sitoutuvat kunnioittamaan ihmisoikeuksia ja demokratian periaatteita. Samaan aikaan, kun EU on tiivistänyt suhteitaan Israeliin, Israel on kiristänyt otettaan Palestiinasta ja jatkanut kansainvälisen oikeuden järjestelmällistä loukkaamista. Jos EU olisi sodan alettua pannut täytäntöön nämä lausekkeet ja painostanut Israelia lopettamaan kansanmurha sekä estänut aseiden kulkemisen satamiensa kautta, kansanmurhasotaa Gazassa olisi voitu rajoittaa.

    Edellä sanottu huomioon ottaen voidaan sanoa, että EU ei ole vain ollut tekemättä mitään Gazan sodan estämiseksi, vaan on syyllistynyt sen tukemiseen.

    Kuten YK:n pääsihteeri jo sodan alussa totesi, 7.11. hyökkäys ei tapahtunut tyhjiössä. Taustalla on vuosikymmeniä kestänyt Palestiinan miehitys ja Gazan saarto. 17. heinäkuuta Kansainvälinen tuomioistuin, YK:n korkein oikeudellinen elin, antoi neuvoa-antavan lausunnon, jossa todettiin muun muassa seuraavaa:

    • Israelin valtion jatkuva läsnäolo miehitetyillä palestiinalaisalueille on lainvastaista.
    • Israelin valtio on velvoitettu lopettamaan ehdoitta laiton läsnäolo miehitetyillä palestiinalaisalueille niin pian kuin mahdollista.
    • Israelin on lopetettava välittömästi kaikki uudet siirtokuntahankkeensa, evakuoitava kaikki siirtokuntalaiset miehitetyiltä alueilta, purettava alueella sijaitseva muuri ja sallittava kaikkien miehityksen aikana siirrettyjen palestiinalaisten paluu alkuperäisille asuinsijoilleen.
    • Israelin valtio on velvoitettu korvaamaan kaikki palestiinalaisille miehitetyillä alueilla aiheutetut vahingot.

    Lausunnon mukaan kaikkia maita poikkeuksetta sitoo velvollisuus kunnioittaa Palestiinan kansan ehdotonta oikeutta itsemääräämiseen sekä kieltoa hankkia alueita voimakeinoin. Valtioiden velvollisuus on olla tunnustamatta lainmukaiseksi miehityksestä johtuvaa tilannetta, olla avustamatta miehitystä ja varmistaa, että Israel noudattaa kansainvälistä humanitaarista oikeutta. YK:n on kehitettävä toimia, joilla miehitys saadaa loppumaan, ja kaikkien maiden velvollisuus on tehdä yhteistyötä YK:n kanssa niiden saattamiseksi voimaan.

    Lausunnon mukaan miehitystä voidaan pitää hyökkäyksenä, eikä sen jatkamista voida perustella itsepuolustuksella. Tuomioistuin myös toteaa Israelin loukkaavan järjestelmällisesti rodullisen syrjinnän kieltäviä (CERD), taloudellisia, sosiaalisia ja kulttuurisia oikeuksia koskevia (ICESCR) sekä kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevia kansainvälisiä sopimuksia (ICCPR). Nämä sopimukset velvoittavat muita valtioita tuomitsemaan ja estämään tällaiset käytännöt.

    Lausunto antaa perusteita Israeliin kohdistuville sanktioille ja sen eristämiselle kansainvälisistä yhteyksistä. Lausunto sinänsä ei ole laillisesti sitova, mutta sen perusteina käytetyt kansainvälisen oikeuden asettamat velvoitteet ovat. Se tarkoittaa, että valtioiden velvollisuus on noudattaa kansainvälisiä velvoitteita, joihin lausunnossa viitataan. Valtioiden on oltava yhteistyössä YK:n keskeisen avustusjärjestön UNRWA:n kanssa, jonka rahoituksen Suomikin keskeytti. Valtiot eivät saa solmia tai sallia Israelin kanssa sellaisia taloudellisia yhteyksiä, jotka vahvistavat tai tukevat alueiden haltuunottoa voimakeinoin ja laitonta läsnöoloa miehitetyilla alueilla.

    Lausunto asettaa EU:n ja Israelin assosiaatiosopimuksenkin uuteen valoon. Tähän saakka EU:n johto on tulkinnut sopimuksen ihmisoikeusehtoja siten, että EU:lla on oikeus, mutta ei velvollisuutta ryhtyä asianmukaisiin toimiin. Tuomioistuimen lausunnon jälkeen tällaisen vapaan asemoitumisen ei pitäisi olla enää mahdollista, ja EU:ta ja sen jäsenmaita voidaan vaatia sitoutumaan paljon voimakkaammin ja vakavammin lainmukaisiin velvoittesiinsa. Nämä velvoitteet estävät monet nykyisin voimassa olevat Israelin ja jäsenmaiden kauppasuhteet. Oman haasteensa tähän tuo se, että suuri osa Israelilaisista yrityksistä ja niiden tuotannosta on kytköksissä laittomiin siirtokuntiin.

    Lähiaikoina käynnistetäänkin Euroopan laajuinen kampanja, jossa EU:ta haastetaan ottamaan käyttöön assosiaatiosopimuksen ihmisoikeuspykälä ja jäädyttämään sopimus. Neljä EU-maata on jo vaatinut sopimuksen voimassaolon tarkistamista. Seuratkaa kampanjaa, tukekaa ja levittäkää sitä.

    Facebooktwitterpinterestmail

    Kansainvälisen tuomioistuimen neuvoa-antava lausunto Israelin miehityksestä

    Kansainvälinen tuomioistuin antoi 19.7.2024 YK:n yleiskokouksen pyynnöstä neuvoa-antavan lausunnon Israelin miehityksestä, jossa tuomioistuin totesi Israelin pitkittyneen läsnäolon miehitetyillä palestiinalaisalueilla lainvastaiseksi. Arabikansojen ystävyysseura on tehnyt lausunnosta suomenkielisen yhteenvedon, jonka voi lukea tässä.

    Kommentti lausuntoon:

    Tietyillä tahoilla Kansainvälisen tuomioistuimen lausunnon merkitystä on yritetty vähätellä. Keskeisenä argumenttina on ollut, että tuomaristo ei ole ollut lausunnon kaikista kohdista yksimielinen, mikä osoittaisi, että lausunto on puolueellinen ja pätemätön.

    On pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että tuomioistuimet eivät ole päätöksissään täysin yksimielisiä.

    Itse asiassa sellaisissa keskeisissä vaatimuksissa, että Israelin velvollisuus on lopettaa kaikki siirtokuntatoiminta, evakuoida kaikki siirtokuntalaiset ja korvata palestiinalaisille miehityksen aiheuttamat vahingot, tuomioistuin oli yksimielinen yhtä, varapuheenjohtaja Sebutindea, lukuun ottamatta.

    Muissa kohdissa, joista 1-4 tuomaria 15 tuomarista teki huomautuksia, oli kyse siitä, voidaanko itse miehitystä pitää lainvastaisena. Näissäkin kohdissa Israelin nähtiin kuitenkin loukanneen palestiinalaisten itsemääräämisoikeutta, kieltoa hankkia alueita voimakeinoin ja liittää alueita sekä kansainvälistä humanitaarista oikeutta. Lisäksi tuotiin esiin Israelin turvallisuustarpeita ja painotettiin Oslon sopimusten mukaisen neuvottelutien ensisijaisuutta. Näistä voidaan todeta, että Israel on aina verhonnut miehityksen välttämättömäksi turvallisuusoperaatioksi, ja että Oslon sopimus, jonka mukaisen tilan piti olla väliaikainen, on käytännössä toiminut miehityksen hallintovälineenä ja sen jatkuvuuden mahdollistajana. Oli myös mielipiteitä, joissa esimerkiksi palestiinalaisten asemaa kuvattiin hyväksyttyä lausuntoa jyrkemmin.

    Varapuheenjohtaja Sebutinde vastusti ainoana lausunnon jokaista kohtaa, jopa sitä, että lausunto olisi ylipäätään pitänyt antaa. Sebutinde on aina vetänyt omaa Israelin-myönteistä linjaansa, ja hänen kotimaansa Ugandan hallitus on irtisanoutunut hänen kannoistaan. Sebutinde esittää eriävässä mielipiteessään edellisten lisäksi sellaisia perusteluja, kuten että lausunto ei perustu luotettavaan informaatioon, se on asenteellinen ja että siinä ei ole otettu huomioon konfliktin “historiallisia taustoja ja vivahteita”, joita voidaan pitää tyypillisenä israelilaisena hasbarana.

    Lausunnon (advisory opinion) merkitystä on yritetty vähätellä myös leimaamalla se pelkäksi mielipiteeksi. ”Pelkästä mielipiteestä” ei kuitenkaan ole kysymys. YK ei voi valtioiden tavoin olla osallisena oikeustapauksissa, mutta sillä on mahdollisuus pyytää neuvoa-antavia lausuntoja. ”Vaikka tuomioistuimen lausunnot eivät ole laillisesti sitovia, niillä on suuri oikeudellinen painoarvo ja moraalinen vaikutusvalta. Ne toimivat usein ennalta ehkäisevän diplomatian välineinä ja auttavat pitämään yllä rauhaa. Neuvoa-antavat lausunnot edistävät omalla tavallaan myös kansainvälisen oikeuden selkiyttämistä ja kehittämistä ja sitä kautta valtioiden välisten rauhanomaisten suhteiden vahvistamista” (https://www.icj-cij.org/advisory-jurisdiction).

    Analyyseja tuomioistunnon lausunnosta:

    https://www.trtworld.com/opinion/turning-ink-into-action-enforcing-icjs-landmark-ruling-against-israel-18186707

    https://www.ejiltalk.org/implications-of-the-icj-advisory-opinion-for-the-eu-israel-association-agreement/

    Amnesty Internationalin vetoomus ja vaatimukset Euroopan unionille ja jäsenmaille Kansainvälisen tuomioistuimen lausunnon johdosta :

    – Kielletttävä kaupankäynti ja investoinnit siirtokuntiin

    – Kiellettävä investoinnit israelilaisiin yrityksiin ja pankkeihin, jotka edistävät miehityksen ylläpitämistä

    – Tehtävä oikeudellinen arvio siitä., mitkä EU:n ja Israelin yhteistyön muodot loukkaavat kansainvälistä oikeutta

    – Kartoitettava Israelin tekemät loukkaukset assosiaatiosopimuksen ihmisoukeuksia koskevaa 2. pykälää vastaan

    – Päivitettävä EU:n kanta Israeliin ja miehitettyihin alueisiin ja yhdenmukaistettava sen tuomioistuimen lausunnon kanssa

    – Vältettävä edustustojen siirtämistä miehitettyyn Itä-Jerusalemiin

    – Asetettava Israel kattavaan asekauppakieltoon (comprehensive arms embargo)

    – Tuettava toimia YK:ssa, jotka lopettavat Israelin laittoman miehityksen

    Facebooktwitterpinterestmail